Мозок дитини під час читання та за ґаджетами

Ми всі знаємо, що дітям до 5 років краще обмежувати час з ґаджетами та замінювати його читанням. А тепер цьому є наукові підтвердження.

Це мозок дошкільника, якому часто читають вихователі.

Червоні ділянки на цих знімках показують зростання білої речовини в ділянках мозку, що відповідають за мову та грамотність, тобто в тих ділянках, що безпосередньо залучені в навчальному процесі.

А це знімки мозку дітей, що проводять за ґаджетами від двох годин на день. Синій колір показує, що біло речовини недостатньо в необхідних для розвитку дитини ділянках.

Ці зображення були отримані в межах досліджень в Центрі дослідження читання та грамотності в дитячій лікарні в Цинциннаті. Це перші подібні дослідження, що надають нейробіологічні дані про потенційні переваги читання та збитки, що наносить мозку дошкільників довгий час біля екранів ґаджетів. В дослідженнях використовували спеціальний апарат МРТ, що дає змогу дослідити білу речовину мозку. До експерименту було залучено 47 дітей віком від трьох до п’яти років.

Ми не обмежуємось лише запуском інформаційно-освітнього порталу. Ми також плануємо відкрити гарячу лінію з питань кібербулінгу, сервіси психологічної підтримки жертвам та батькам, спеціалізовані курси для громадян, дітей та окремих спеціальностей. Все це в комплексі допоможе уберегти дітей від новітніх загроз, які еволюціонують кожного дня, – розповіла Валерія Іонан, заступниця міністра цифрової трансформації.

Чому біла речовина настільки важлива

Біла речовина складається з волокон, зазвичай розподілених у пучки, які утворюють зв’язки між клітинами мозку та рештою нервової системи.

Кількість та правильна робота білої речовини має вирішальне значення для можливостей мозку вільно «спілкуватися» з іншими частинами організму. Без добре розвиненої системи зв’язку швидкість обробки інформації сповільнюється. Це безпосередньо впливає на навчання та можливості дитини.

Діти народжуються з більшою кількістю нейронів, ніж вони коли-небудь матимуть у своєму житті, – говорить Хаттон. – Залежно від того, які зони мозку стимулюються у дитини та як систематично це відбувається, зв’язки між цими нейронами посилюються. Якщо ж нейрони не використовуються, мозок їх відрізає та вони гинуть.

І хоча мозок може змінюватись і вчитися в будь-якому віці, в перші п’ять років це відбувається ефективніше, і саме тому так важливо слідкувати за цим з раннього віку.

Не тільки фотографії

Окрім сканування мозку, з дітьми також проводили когнітивні тести. Діти, які користувались ґаджетами більше однієї години на день, мали нижчий рівень грамотності, гірше користувалися експресивною мовою і показували нижчу здатність швидко називати предмети.

Діти ж, які часто читали з вихователями, показували кращі результати у когнітивних тестах.

Варто також зазначити, що ці тести зачіпали лише ділянки мозку, що стосуються мовлення та грамотності, тобто вони були дуже локалізованими. Вплив читання та ґаджетів на інші когнітивні здібності в цих тестах не досліджували.

Як розвивати необхідні навчальні навички у дошкільників

Немає жодного універсального способу зробити це найкраще. Бо кожна дитина має свої фізіологічні, психологічні та емоційні особливості.

Проте автори дослідження все ж дають кілька порад.

  • Почніть з народження. Розмовляйте з дитиною з перших її днів та завжди відповідайте на «слова немовляти»
  • Співайте навчальні пісеньки (пісеньки про абетку, про цифри тощо)
  • Придумуйте казки, історії, жарти з дитиною – стимулюйте її уяву
  • Підбирайте книги з цікавими персонажами і не бійтеся грати ролі – читайте з різними голосами, акцентами
  • Регулярно показуйте дитині картки з малюнками та просіть називати їх

Джерело: https://vse.ee/bwo

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *