Мовна терапія для дітей: поради і вправи

У деяких дітей зустрічається проблема: вони можуть говорити, але їх мовлення переривчасте. Діти не можуть висловлювати свої думки за допомогою завершених речень: їх слова і навіть склади «ламаються». Такі діти можуть заїкатися, або їх мова може бути плутаною.

Ці проблеми заважають спілкуванню дитини і іноді можуть викликати у неї невпевненість в собі. Однак їх можна вирішити за допомогою мовної терапії. Розглянемо, у чому вона полягає, і які ігри та заняття можна використовувати вдома для того, щоб усунути у дитини мовні проблеми.

Що таке мовна терапія

Мовна терапія – це метод, спрямований на поліпшення мовлення дитини, її здатності розпізнавати мову. Також вона покликана усунути такі проблеми, як погана артикуляція окремих звуків, заїкання, фонологічні і голосові розлади.

Мовна терапія допомагає дитині краще виражати себе через вербальне і невербальне мовлення. Основна увага в ній приділяється:

  • правильній артикуляції і вільній вимові звуків, слів і речень. Діти, у яких є проблеми з вимовою, як правило, погано вимовляють слова і не можуть вільно розмовляти. Мовна терапія спрямована на розв’язання даної проблеми і допомагає краще вимовляти слова;
  • роботі над гучністю мовлення. Часто діти з порушеннями мовлення говорять або занадто тихо, або занадто голосно. Мовна терапія спрямована на те, щоб навчити дитину краще вимовляти слова і регулювати гучність мовлення;
  • виразності мовлення, яка досягається за допомогою ілюстрацій, знаків і літер. Дітям, які страждають від порушень мовлення, буває важко спілкуватися не тільки усно, але й письмово. Їм буває важко правильно вживати граматичні конструкції, правильно складати речення та описувати ситуації. Мовна терапія спрямована на те, щоб навчити дитину цього.

Часто буває так, що діти розмовляють неохоче або роблять паузи під час розмови. Батькам буває важко зрозуміти, про що вони говорять. Але це ще не означає, що дитині потрібна мовна терапія.

Як дізнатися, чи потрібна дитині мовна терапія

Перш ніж звертатися до логопеда, варто зрозуміти, чи існують у дитини реальні проблеми з вимовою. Розглянемо кілька критеріїв, які допоможуть у цьому розібратися.

1. Мовна терапія необхідна, якщо:

  • людям важко зрозуміти, що говорить дитина, оскільки її мовлення нерозбірливе;
  • дитині важко вимовляти слова або висловлювати за допомогою слів свої думки;
  • дитина заїкається: повторює звуки або склади або вимовляє будь-який звук занадто довго:
  • дитина може вимовити тільки одне-два простих слова (наприклад, мама, тато і т. ін.) і не може говорити реченнями з трьох і більше слів;
  • дитина не розвиває такі соціальні навички, як дружба і спілкування з однолітками. Вона не може заговорити з іншими дітьми, пограти з ними або взаємодіяти якимось іншим чином.

2. У вашої дитини може бути хороша вимова або вона може рано навчитися читати. Однак їй може знадобитися мовна терапія для того, щоб навчитися правильно використовувати мову в різних соціальних ситуаціях: заговорити з кимось, завести друзів або попросити про щось іншу людину.

3. Дитині може знадобитися мовна терапія через інвалідність або такі захворювання, як аутизм або порушення слуху, оскільки вони впливають на здатність дитини до спілкування.

Якщо ви зіткнулися з одним із зазначених випадків, проконсультуйтеся з логопедом. Як правило, логопеди працюють з дітьми, починаючи з раннього віку, і впродовж шкільних років.

Існують вправи, які можна виконувати разом з дитиною вдома на додаток до занять з логопедом.

Якщо розвиток мовлення у дитини відбувається із затримками, перш за все слід переконатися, що у неї нормально розвинений слух. Батьки повинні звертати увагу на те, чи реагує дитина на гучні звуки, чи повертається вона до джерела звуку, коли вмикають телевізор тощо.

Поради батькам про те, як розвинути мову дитини в домашніх умовах

Головна рекомендація – уникати негативних коментарів з приводу того, як дитина розмовляє. Якщо вона заїкається – не тисніть на неї. Замість цього дотримуйтесь таких порад:

1. Заохочуйте дитину говорити. Ставте їй запитання, які змусять її міркувати. Ставлячи питання, які потребують докладної відповіді, ви мотивуєте її краще виражати свої думки.

2. Уважно слухайте дитину. Дослуховуйте її до кінця, навіть якщо вона говорить повільно і з паузами. Коли дитина бачить, що ви її слухаєте, вона набуває впевненості в собі і розмовляє вільніше.

3. Спробуйте зробити таку вправу: зберіть в коло дитину, її братів, сестер або друзів. Скажіть пошепки дитині якусь фразу, потім вона так само повинна передати її далі по колу. Остання дитина в колі повинна озвучити фразу (в ідеалі – ту ж, що ви сказали першій дитині).

4. Мотивуйте дитину читати. Купіть їй кілька цікавих книг і попросіть читати їх вголос. Просіть дитину перечитувати уривки кілька разів. Це сприяє розвитку у дитини розмовного мовлення і мовних навичок.

5. Оцініть рівень розвитку дитини. Подивіться, у яких сферах розвитку у неї виникають затримки. Це допоможе вам зрозуміти, чи виникли проблеми з мовленням самі по собі, чи вони пов’язані з іншими проблемами розвитку. Ви можете порівняти показники розвитку дитини з типовими показниками для даного віку.

6. Сконцентруйтеся на певних сферах. Виберіть конкретні сфери, які ви хочете виправити. Зосередьтесь на досягненні показників, якими зазвичай володіють діти даного віку.

7. Вирішуйте одну проблему за раз: розбийте проблему на дрібні завдання і потім послідовно їх виконуйте.

Наприклад, якщо ви хочете навчити дитину правильно вимовляти звук «ф», спочатку покажіть їй, як правильно вимовляти сам звук, потім вчіть склад, у якому він міститься («уфф», «ффу»), потім переходите до слів («фрукт»). Зрештою, використовуйте слова в реченнях.

Ви можете спробувати кілька вправ, щоб поліпшити мову вашої дитини. Однак пам’ятайте, що вони повинні подобатися дитині. Дитина не буде співпрацювати, якщо їй буде нудно.

Вправи і заняття для мовної терапії

Розглянемо кілька вправ, які подобаються дітям і стимулюють розвиток мовлення.

1. Картки з картинками і питаннями

Покладіть перед дитиною декілька карток з картинками і попросіть сказати, що вона бачить на них. Почніть з декількох карток і поступово збільшуйте кількість зображень. Якщо дитині важко вимовляти якесь слово, зупиніться на ньому і приділіть йому більше часу.

Можна також використовувати картки з питаннями. Виберіть одну картку і задайте питання дитині. Така гра може залучити її до розмови. Наприклад, питання можуть бути такими: «Якби ти міг зараз отримати будь-який подарунок, що б ти хотів?», «Якщо б ти щось міг змінити в школі, що б це було?»

2. Вправа з дзеркалом

Дзеркало є для дитини хорошим засобом зворотного зв’язку. Більшість дітей з проблемами артикуляції не знають, які рухи ротом потрібно робити, щоб вимовити певний звук. Розмова перед дзеркалом допоможе дитині побачити, як правильно вимовляти звуки.

Станьте перед дзеркалом і покажіть дитині, як вимовляти різні звуки. Потім допоможіть їй побачити відмінності між правильною вимовою і тим, як вимовляє звуки вона.

3. Класики

У ході гри дитина вимовляє те чи інше слово 9 разів. Почніть зі слів, які даються дитині важко.

Намалюйте класики з цифрами від 1 до 9 і запропонуйте дитині вимовляти слово кожен раз, коли вона робить стрибок. Коли вона дійде до числа 9, змініть слово і почніть гру спочатку. Спочатку можна грати з кількома словами, а потім збільшувати їх кількість.

Коли дитина правильно вимовить всі слова, нагородіть її чимось. Це підвищить її впевненість в собі.

4. Гра з м’ячем

Візьміть м’яч і кидайте його дитині. Граючи в м’яч, дитина може повторювати нові слова. Таким чином, вона одночасно розвиває і фізичні, і мовні навички.

5. Прогулянки

Коли ви йдете на прогулянку разом з дитиною, запропонуйте їй повторювати якесь слово, роблячи кожен крок. Приділяйте цьому невелику кількість часу, коли ви гуляєте парком або коли повертаєтеся додому.

Окрім ігор і занять, дитина повинна тренувати свій мовний апарат.

Вправи для тренування мовного апарату

Тренування мовного апарату задіють м’язи губ, щік, нижньої щелепи і язика. М’язи можуть бути сильними або слабкими, скоординованими або неузгодженими.

Людині потрібні розвинені ротові м’язи для того, щоб їсти, пити і ковтати. Розглянемо кілька вправ для тренування мовного апарату, які ви можете практикувати з дитиною вдома.

1. Рухи губ

  • Запропонуйте дитині вимовити звук «о-о-о», потім «е-е-е». Потім об’єднайте звуки: «оо-ее». Для цих звуків необхідні різні рухи губ;
  • попросіть дитину широко посміхнутися, розслабитися і повторити вправу;
  • потім запропонуйте дитині надути щоки, не відкриваючи рота. Потім вона повинна надути одну щоку, а другу розслабити;
  • попросіть дитину надути повітряну кульку або свиснути;
  • виконайте те ж саме з губами. Запропонуйте дитині надути верхню губу, потім нижню. Попросіть дитину розслабитися, потім повторіть вправу;
  • для тренування губ запропонуйте дитині пити через соломинку.

2. Рухи язика

  • почніть зі звуків, які задіюють кінчик язика: «т-т-т», «д-д-д»;
  • запропонуйте дитині стиснути зуби і не торкатися язиком до губ і зубів. Для цього дитина повинна стиснути язик, а потім розслабити;
  • запропонуйте дитині висунути язик і робити кругові рухи.

3. Рухи щік

  • запропонуйте дитині стиснути губи і втягнути щоки;
  • запропонуйте дитині витягнути губи і робити кругові рухи губами. Потім вона повинна розслабити рот і повторити вправу;
  • для тренування щік запропонуйте дитині пити через соломинку.

4. Видування мильних бульбашок

Пускання мильних бульбашок корисне для контролю дихання і тренування губ. Щоб видути бульбашку, дитина повинна стиснути губи. Це хороша вправа для тренування мовного апарату.

5. Гра на губній гармошці

Гра на губній гармошці допомагає дитині контролювати дихання і тренує губи. Якщо ваша дитина погано контролює дихання, попросіть її грати на гармошці голосніше, а якщо сила її губ слабка, попросіть грати одну ноту.

Крім цих занять, ви можете використовувати вправи для того, щоб розвинути мовлення дитини. Їх можна використовувати з раннього віку дитини.

Вправи для розвитку мовлення дитини

Пам’ятайте, що діти вчаться розмовляти в індивідуальному темпі, тому не потрібно на них тиснути. Дані вправи варто використовувати тільки в тому випадку, якщо вони подобаються дитині. Не потрібно змушувати дитину виконувати їх.

До 2-х років

У цьому віці дитина ще не може розмовляти, а тільки видає окремі звуки. Тому ви не можете знати напевно, чи потрібна їй мовна терапія. Але ви можете навчити дитину певних вправ, щоб навчити її вимовляти звуки і склади:

  • вимовляйте склади «ма», «ба», «па». Дитина буде повторювати їх за вами;
  • вдавайте, що ви розмовляєте з дитиною, коли вона вимовляє звуки. Повторюйте звуки за нею – це спонукає її «говорити» більше;
  • навчіть дитину плескати в долоні;
  • говоріть з дитиною під час купання або годування. Ви можете говорити про що завгодно, головне – говоріть;
  • використовуйте жести: махайте і вказуйте руками на предмети;
  • пояснюйте дитині звуки тварин, наприклад: «Собака каже «гав».

2-4 роки

  • говоріть з дитиною розбірливо, щоб вона вчилася цьому у вас;
  • повторюйте те, що говорить вам дитина, щоб вона зрозуміла, що ви її розумієте;
  • продовжуйте репліки дитини, наприклад: «Яблучний сік? У мене є сік. Хочеш сік?»;
  • навчіть дитину ставити запитання, щоб зрозуміти почуте. Зіграйте в гру «так чи ні». Дитина повинна задавати питання, а ви відповідайте на них «так» або «ні»;
  • складіть у коробку кілька предметів. Потім попросіть дитину діставати предмети по одному, називати їх і розповідати, для чого вони потрібні. Наприклад: «Це олівець. За допомогою олівця я малюю і пишу»;
  • попросіть дитину прочитати вголос якесь речення, повільно вимовляючи кожне слово.

Якщо ви помітили невеликі порушення мовлення у дитини, не поспішайте звертатися до логопеда. Дайте дитині час поліпшити свої мовні навички. Наберіться терпіння і будьте позитивними, коли допомагаєте дитині навчитися говорити. Дитина отримає найбільшу користь, коли ви будете співчувати їй.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *