Вчитель і асистент в інклюзивному класі: як досягти ефективної взаємодії

Педагог-дефектолог поділився власним досвідом роботи в інклюзивному класі.

Інклюзивні класи усе частіше стали з’являтися у школах України. Але не так стрімко зростає кількість фахівців, які вміють допомогти усім учням в інклюзивних класах і зробити здобуття знань для них цікавим і творчим процесом.

 Ця тема нині є дуже актуальною для педагога-дефектолога і батька дитини з ООП Артема Скорікова. Учора, 30 січня, Артем Борисович поділився із слухачами вебінару власним досвідом роботи у школі.

Мета вебінара: сформувати алгоритм спільних дій фахівців для організації освітнього процесу всіх учнів в інклюзивному класі.

Команди підтримки

  • Класна команда підтримки
  • Шкільна команда підтримки
  • Зовнішня команда підтримки закладу

Усе розпочинається в команді на рівні класу, потім підключаються фахівці шкільної команди, які допомагають більш поглиблено поглянути на проблему, розібрати її. 

Команда на рівні класу Початкова школа

  • Вчитель
  • Асистент вчителя (за потребою)
  • Асистент дитини
  • Діти з ООП
  • Дитячий колектив
  • Батьки

З якими викликами стикається дитина, коли вона переходить від садочка до школи? Це нові люди навколо, інший режим і графік, якого необхідно дотримуватися. Батькам необхідно поспілкуватись з адміністрацією закладу освіти, який збирається відвідувати малеча. 

Також я раджу батькам не приховувати інформацію про дитину. Фахівцям буде набагато легше з нею працювати, якщо вони знатимуть її вподобання. 

Середня і старша школа

  • Класний керівник
  • Асистент вчителя
  • Асистент дитини
  • Вчителі з різних предметів
  • Діти з ООП
  • Дитячий колектив
  • Батьки

Спільні дії вчителя і асистента на різних етапах освітнього процесу

Спостереження: на цьому етапі нам потрібно з’ясувати, здібності має дитина з ООП, її сильні сторони, труднощі, емоційний стан під час уроків і перерви, поведінка. Вчитель і асистент разом спілкуються за індивідуальний стиль навчання дитини!

Планування: підготовка навчальних матеріалів, спільні дії фахівців під час уроку, розробка алгоритмів, які допомогають краще зрозуміти і опанувати матеріал, обговорюємо і готуємося до можливих змін у навчальній програмі.

Спільні дії вчителя і асистента на різних етапах освітнього процесу

Навчальний процес: впровадження навчальних стратегій, спільне обговорення результатів роботи класу, разом можна з’ясувати на які результати ми очікуємо і чого нам вдалося досягти, більш детально розглядаємо елементи уроків і виявляємо моменти на які потрібно звернути увагу.

Оцінювання результатів: якщо обидва фахівця обрали вірну навчальну стратегію, підготували дитячий колектив до позитивної взаємодії один з одним, то оцінювання – це не складний етап, але робимо це об’єктивно, а для дитини з ООП акцент робимо на виконанні адаптованої або модифікованої програми з предмету.

Спільні дії вчителя і асистента на різних етапах освітнього процесу

Дисципліна: простими словами пояснюємо дитячому колективу, що ми всі різні і в цьому наша перевага. Просимо допомоги у дітей діяти однаково і спокійно ставитися до проявів незрозумілої поведінки, якщо така є у дітей з особливими освітніми потребами.

Звітність: не забуваємо про професійну етику і конфіденційність, обговорюємо результати навчання, комунікативні навички та соціалізацію дітей з ООП з їх батьками. Знаючи потреби дитини звертаємося до адміністрації з метою обладнання навчального середовища. Разом пишаємося досягненнями дитячого колективу.

Від спільних координованих дій вчителя і асистента в процесі роботи в інклюзивному класі виграють не тільки діти з особливими освітніми потребами, а й усі учні класу. Потрібно чітко розуміти свої ролі і відповідальність  і разом йти до досягнення спільної мети.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *