Як має здійснюватися логопедичний супровід дитини у дитячих садочках?

Хто забезпечує логопедичний супровід та які умови для його створення.

Людмила Коваль-Бардаш, кандидатка педагогічних наук, провідна наукова співробітниця відділу інклюзивного навчання Інституту спеціальної педагогіки й психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України розповіла про це детальніше. Короткі тези її виступу, а також запис відео можете переглянути на сторінці онлайн-семінару. 


Логопедична служба у дошкільній ланці є вагомим джерелом, яке забезпечує розвиток й корекцію мовлення. На жаль, Положення про логопедичні пункти системи освіти не розглядалося з 1993 року.

Мовленнєва діяльність (розглянемо її, як тригранник)

Мова

  • система символічних умовних знаків, які створила та чи інша народність з метою спілкування
  • мова є засобом спілкування в духовному і практичному житті людини
  • реалізується за допомогою системи знаків для передавання, приймання і використання інформації

Мовленнєва діяльність: структура

форми мовлення:

  • зовнішнє
  • усне
  • письмове
  • внутрішнє

Логопедичний супровід

Здійснюється на самому початку потрапляння дитини в заклад. Розпочинається логопедичний супровід з діагностування.

Основні напрями:

  • організація сприятливого мовленнєвого середовища
  • активізація  процесів формування  мовлення
  • попередження порушень мовлення
  • контроль  формування логопедичної компетентності
  • моніторинг перебігу розвитку  мовлення
  • забезпечення вчасної логопедичної допомоги
  • логопсихологічна допомога батькам

Мовленнєві порушення є фактором, який підлягає інклюзивному навчанню. Якщо дитина з важким мовленнєвим порушенням (наприклад, фонетико-фонематичні, заїкання), для неї забезпечують інклюзивне навчання.

Організація логопедичної допомоги в інклюзивному ЗДО

Дошкільний логопедичний пункт – форма організації корекційно-розвивальної допомоги дітям з вадами мовлення.

Група садочку

  • вивчення мовленнєвого розвитку дитини
  • внесення у методику перебігу занять відповідних рекомендацій логопеда.
  • залучення батьків до корекційно-розвивальної роботи

Мовлення: норма та порушення

Мовленнєве порушення

Відхилення в розвитку мовлення при нормальному слуху і збереженому інтелекті. Порушення мовлення різноманітні, можуть проявлятися в порушенні вимови, граматичного ладу мовлення, бідності словникового запасу, а також у порушенні темпу і плавності мови.

Еталон нормотипового мовлення

Майбутній першокласник зі сформованим мовленням має:

  • правильно вимовляти звуки та слова
  • говорити достатньо гучно, в адекватному для розуміння темпі
  • диференціювати (відрізняти) звуки
  • визначати їх послідовність у словах
  • правильно погоджувати слова в реченнях (рід, число, відмінок)
  • переказувати зміст прослуханих текстів (казки, розповіді) с
  • кладати розповіді за малюнками
  • знаходити причинно-наслідкові зв’язки в сюжетах з малюнків, казок, мультиків
  • мати достатній словниковий запас (орієнтовно 2000 слів), в якому присутні основні частини мови.

Порушення мовлення у дітей дошкільного віку (натисніть на картинку і розгляньте її детальніше)

 

Діагностика дітей в ЗДО здійснюється у декілька етапів: первинна діагностика, динамічне спостереження, етапна діагностика, поточна діагностика. Розглянемо їх детальніше:

  • первинна діагностика – здійснюється з метою визначення рівня мовленнєвого розвитку дитини на початковому етапі вступу до ЗДО та виявлення дітей з тяжкими розладами мовлення. Результатом первинної логопедичної  діагностики за умови виявлення таких дітей є надання рекомендацій батькам щодо проходження подальшого обстеження в інклюзивно-ресурсному центрі (ІРЦ).
  • динамічне спостереження – здійснюється з метою моніторингу   позитивної / негативної динаміки мовленнєвого розвитку, з’ясування доцільності обраних методів та прийомів корекційно-розвиткової роботи, рівню надбаних мовленнєвих навичок. Термін здійснення динамічного вивчення від кількох тижнів до кількох місяців.
  • етапна діагностика – періодичність здійснення з метою  визначенні ефективності корекційно-розвиткового впливу на загальний розвиток дитини-дошкільника та мовленнєвого зокрема, констатації результативності набутих мовленнєвих навичок дітей, яким надається додаткова освітня послуга з розвитку мовлення. Результати заносяться у таблицю моніторингу ІПР та мовленнєву карту дитини. 
  • поточна діагностика – може здійснюватися з метою обстеження дітей, що займаються у закладі дошкільної освіти за запитом батьків, педагогів. Такий вид діагностування може здійснюватися у будь-який час протягом навчального року.

Фіксація результатів обстеження мовлення

Логопедичний супровід у сім’ї. Робота з батьками 

Поради для батьків

  • говоріть з дитиною із самого моменту народження. Навіть новонародженим корисно чути мову
  • відповідайте на гуління і лепіт своєї дитини
  • грайте з нею в прості ігри типу «Ладусі» та ін.

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *