Причини повільного читання у школярів (+ ігри на розвиток швидкого читання)

У процесі читання поєднані різні механізми: увага й посидючість, спостережливість, мотивація, реакція на ставлення інших до читання, які спеціальні функції мозку.

У багатьох випадках причиною повільного читання учнів початкових класів є батьки та вчителі. Коли дитині підкреслюють, що вона читає гірше за інших, в неї нерідко погіршується самооцінка й бажання читати взагалі.

Малюкові потрібна підтримка близьких. Учитель може заспокоїти дитину, та сказати їй, що все добре: безліч інших дітей (зокрема, нинішніх дорослих) читали так само повільна, а потім навчилися швидше.

Батьки тим часом можуть займатися вдома, використовуючи ігри, в які входить читання (приклади таких ігор – наприкінці цієї статті).

Ось 8 поширених причин повільного читання учнів початкових класів

1. Вони випробовують нову стратегію: уявити щойно прочитане

Після того, як діти засвоїли основи читання, фокус переміщається на мислення, яке стартує від прочитаного рядка й рине далі у візуальні образи, у мріяння.

Деякі діти читають повільніше, бо вперше мимоволі відриваються від прочитаного для самостіного уявлення прочитаного. Тобто на секунду, не помічаючи того, намагаються подумки уявити себе в щойно прочитаній ситуації – але далі мусять той вільний політ бурхливої уяви зупинити й повернутись до наступних рядків.  

2. Вони випробовують нову стратегію: обдумати щойно прочитане

Те саме, що в попередньому пункті – тільки не про уяву, а про розумово-аналітичне обдумувування під час читання: першачок мимоволі зупиняється для формулювання висновків подумки.

3. Вони чують, що роблять фонетичні помилки – або бачать, що роблять поглядові помилки

Іноді діти читають повільно, бо роблять багато помилок, читаючи окремі слова. Коли вони зрозуміють, що те, що вони читають, не має сенсу, вони повертаються назад і перечитують слова.

4. Текст важкий для їх інтелектуального рівня

Першокласники можуть бути збентежені, коли бачать, що їх розум – на нижчому рівні, ніж цей текст.

Їм треба донести ту думку, що це нормально – і що навіть кожний дорослий регулярно бачить тексти, в яких нічого не розуміє (і які сам читатиме вельми повільно).

5. Вони відчувають тривогу від можливої оцінки їх читання

Відчуття тривоги щодо оцінки читання змушує деяких тривожних дітей постійно двічі перевіряти те, що вони прочитали, аби бути впевненими, що вони правильнои це зробили.

6. Вони мають проблеми з увагою

Якщо дитина легко відволікається на кожний звук чи навіть на власні думки, їй важко навіть утримати погляд на рядкові під час читання. Тоді їй доводиться шукати рядок, а то й перечитувати щойно прочитане. Буває, дитина подумки відволіклася настільки, аж не усвідомлювала, про що, власне читала.

Втім, деякі діти вже з першого класу «на автоматі» прочитують вголос грандіозні уривки, весь час думаючи про щось своє, інше.  Це хоч і дуже погано для уроку, але, погодьтеся, незле з точки зору розвитку розумових здібностей.

7. У них нерозвинена робоча пам’ять

Існує тип пам’яті під назвою «робоча пам’ять», її діти використовують під час читання. Коли діти мають проблеми з цим механізмом, їм доводиться перечитувати тексти, в яких один рядок якось натякає на той, що був на абзац вище (але дитина вже майже забула, що там було).

8. У них проблеми з мовними навичками

Це не те саме, що текст важкий для їх віку. Ідеться про те, що деяким дітям важко обробити розумом літературну мову, відмінну від живого мовлення.

Це може ускладнити їх розуміння того, що вони читають. Дітям доводиться часто перечитувати чи зупинятись, аби просто зрозуміти цей набір слів: нібито знайомих, але якогось дуже серйозно, незвично для них поставлених.

Пропонуємо кілька ігор і вправ, які допомагають розвинути швидкість читання

Гра  «Викреслювання»

Хороший ефект дає «викреслювання». Можна взяти дитячий журнал, якщо він вже прочитаний. Дитина отримує завдання: скажімо, викреслювати літеру А і протягом трьох хвилин виконує його. Сенс завдання: «не пропустити жодної літери».

Пізніше можна ускладнити завдання. Припустимо, «А викреслюй червоним, а Б – зеленим». Або: «А викреслюй, а Б обводи кружечком». Добре час від часу давати рідкісні літери: Ф, Щ тощо.

Гра «Муха»

Уяви собі, як розмовляла б муха, якби робила це українською: «Ох і жжжжжжиття! Жжжжжеле мені не дали!».

А як розмовляла б українською змія? «Щаааассссссливо зззззалишшшатисссся».

А собака? «Добрррррий Ррранок».

Спробуйте з дитиною порозмовляти від імені таких тварин.

Гра «Буква – жартівниця»

Заготовте картки, на яких написані вірші або прислів’я, загадки. Всі букви «нормальні», а з трьома-чотирма щось не так: вони стоять «на голові» або лежать «на боці», написані іншим шрифтом або кольором, стилізовані (сонечко замість О, будівельний кран замість Г). Нехай малюк читає. З плином часу дедалі більше букв можна писати незвично.

Гра «Хто більше»

Треба згадати слова на задану букву.

Гра «Ланцюжок»

За принципом гри в «міста»: перша буква кожного подальшого слова є останньою літерою попереднього: мама-апельсин-ніс-силач тощо.

Також дивіться вебінар «Валізка творчих прийомів та вправ на уроках навчання грамоти». Сертифікат за цей та інші вебінари від Всеосвіти можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації педагога!

Сторінка вебінарів: https://vseosvita.ua/webinar

Сторінка курсів: https://vseosvita.ua/course

Джерело: https://vse.ee/bnq

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *