Немовленнєва дитина в інклюзивному просторі

Формування уявлення у фахівців команди психолого-педагогічного супроводу про різні категорії дітей із особливими освітніми потребами, які не мають активного мовлення.

Причини відсутності мовлення у дитини можуть бути різними. Серед них найбільш поширенішими є такі: інтелектуальні, психо-емоційні, сенсорні, виховальні, мовленнєві. 

З немовленнєвою дитиною мають працювати всі учасники освітнього процесу: логопед, психолог, корекційний педагог, педагоги, асистент педагога, асистент дитини, батьки. 

Організація роботи з «немовленнєвою» дитиною:

  1. Діагностика
  2. Виявлення причини
  3. Побудова корекційно-розвивальної програми
  4. Застосування засобів альтернативної комунікації
  5. Підтримка усної вербалізації

Розвиток власного мовлення дитини

Якщо ми можемо вплинути на дитяче усне мовлення, необхідно знайти цей ключик, щоб запустити механізм:

  1. Надання можливості спілкуватися без усного мовлення
  2. Мотивація до спілкування
  3. Підтримка позитивним ставленням оточуючих
  4. Усунення складнощів у побудові усного висловлювання

Альтернативна комунікація

Це будь-який вид комунікації, за допомогою якої людина може спілкуватися без вербалізації мови:

  1. Надає можливість спілкуватися без активного усного мовлення
  2. Розвиток комунікативної сфери дитини
  3. Профілактика поведінкових порушень
  4. Підвищення рівня мотивації до спілкування
  5. Покращення психо-емоційного стану дитини

Допоміжний метод комунікації PECS 

Картки PECS (Picture Exchange Communication System)  – це комунікаційна система обміну зображеннями розроблена в США, як альтернативна методика для дітей і дорослих з РАС, мета якої навчити ініціювати комунікацію.

Система PECS була створена педагогами на основі поведінкових підходів, для її впровадження не потрібно використовувати дорогі або складні матеріали, але необхідно проходження спеціального навчання.

Картки PECS є ефективними в роботі з клієнтами різних вікових категорій, які мають труднощі в комунікативній, пізнавальної і моторної сферах. 

Алгоритм організації роботи з немовленнєвою дитиною в інклюзивному просторі освітнього закладу

  1. Логопедична діагностика
  2. Психологічна діагностика
  3. Створення ІПР командою супроводу
  4. Корекційно-розвивальні логопедичні заходи
  5. Підтримка усіма учасниками психолого-педагогічного супроводу
  6. Підтримка батьками в домашніх умовах

Для кращого розуміння цієї теми радимо переглянути вебінар Маргарити Чайки, співзасновниці, керівниці, методистки та експертки консалтингової агенції для освітян «Центр компетенцій» (м.Київ). 

Вебінар: https://vseosvita.ua/webinar/nemovlenneva-ditina-v-inkluzivnomu-prostori-142.html

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *