Сьогодні ми спостерігаємо пожвавлення теми обговорення участі батьків в освітньому процесі своїх дітей: активне обговорення в тематичних групах у соціальних мережах, численні публікації на різноманітних форумах та відео сюжети на телеканалах. І майже всюди типові питання: збір коштів, шкільна форма, кількість домашнього завдання, булінг та ін.
І тільки поодинокі спроби підняти питання якості освітнього процесу: чому навчають наших дітей, які результати мають бути у наших дітей та для чого взагалі готує школа: до успішного складання ДПА та ЗНО чи все ж таки до реального життя?
Про ці та інші питання розповідає доктор педагогічних наук, професор, автор педагогічної технології Росток Тамара Пушкарьова.
Тамаро Олексіївно, як ви вважаєте, чи включені батьки сьогодні до освітнього процесу своїх дітей?
Якщо говорити про освітній процес з педагогічної точки зори – звісно так, бо освітній процес передбачає не тільки навчання дітей.
Сьогодні, на мою думку, як ніколи, батьки мають унікальну можливість активного включення до процесів прийняття рішень на рівні навчального закладу. І це не тільки участь у батьківських громадських організаціях. Це не тільки можливість моніторингу бюджетних коштів школи, де навчається їх дитина.
На сьогодні батьки мають достатньо вагомий вплив на освітній процес в цілому. Проте, проблемною може бути ситуація, коли батьки або не обізнані із такими можливостями або не усвідомлюють рівень свого впливу.
Тамаро Олексіївно, можемо навести приклад реального впливу батьків на освітній процес у школі?
Так, звісно. Відкриваємо Закон України «Про освіту» і в статті 55 уважно читаємо про права батьків – батьки здобувачів освіти мають право обирати заклад освіти, освітню програму, вид і форму здобуття дітьми відповідної освіти. Тобто батьки мають можливість вибору освітньої програми, за якою їх діти будуть навчатись у школі.
Звісно, забезпечити навчання однієї дитини у класі за окремою, тільки для цієї дитини, освітньою програмою доволі складно. Мова йдеться про вибір більшості батьків класу освітньої програми, за якою їх діти будуть навчатись.
І така можливість є. Не управління освіти сьогодні вирішує за якими програмами навчатись дітям. Сьогодні це демократичний вибір школи. Освітні програми розробляються закладами освіти і, звісно, мають відповідати державному стандарту. Це може бути і освітня програма за педагогічною технологіє Росток.
У чому полягає унікальність даної програми серед інших?
Оновлений Закон України «Про освіту» надає вчителям достатньо академічної свободи. Починаючи від вибору освітньої програми і завершуючи формами та методами навчання. Головним критерієм є дотримання державного стандарту.
Освітня програма за педагогічною технологією Росток орієнтована не тільки на очікувані результати учнів по результату навчання. Ми маємо власну авторську педагогічну технологію, яка експериментально доведена, апробована роками та демонструє високі індикатори показників якості освіти.
Що ви маєте на увазі під педагогічною технологією?
Якщо не вдаватись у педагогічну термінологію, то педагогічна технологія – це продумана у своїх деталях модель діяльності вчителя задля досягнення запланованого результату навчання учнів. І тут потрібно звернути увагу на наступне.
По-перше, освітня програма Ростка – це не просто опис переліку навчальних результатів, які мають досягнути учнів; це не просто підібраний зміст навчання, який мають опанувати учні. Це, по-перше, педагогічна технологія, яка має системний характер і прослідковується з першого і до останнього уроку всіх дисциплін за освітньою програмою. Саме ця технологія є унікальною і дозволяє отримати дітям ті, результати, якими є задоволені батьки.
По-друге, це сам зміст програми, те, чому ми навчаємо дітей. Наші учні мають не тільки ґрунтовні знання та добре здають ДПА та ЗНО, й є переможцями Всеукраїнських та Міжнародних предметних олімпіад. Наші учні на уроках отримують знання, які вже сьогодні можуть використовувати у своєму повсякденному житті.
Тамаро Олексіївно, я не педагог, але здогадуюсь, що знань, отриманих в педагогічному університеті, мабуть, недостатньо для того або успішно навчати дітей за програмою Ростка. Чи передбачено у вас навчання вчителів?
Так, звісно, передбачено. Як тільки приймається рішення про вибір педагогічної технології Ростка, вчитель подає нам заявку і ми організовуємо навчання всіх вчителів, дотичних до навчання дітей цього класу.
По завершенню навчання ми видаємо посвідчення про підвищення кваліфікації встановленого зразка, яке також буде корисним для вчителя під час чергової атестації. Якщо батьки або вчителі чи адміністрація школи хоче приєднатися до педагогічної технології Ростка – ви можете заповнити форму.
Де можна ознайомитись із педагогічною технологією Росток більш детально?
Для батьків, мабуть, найкращим варіантом буде приєднатися до нашої сторінки у Facebook. Звісно, ми маємо і сайт і сторінки у соціальних мережах.
Чи сплачують батьки гроші, якщо їх дитина навчається за педагогічною технологіє Росток?
Державою гарантовано право на безоплатну освіту. І держава повністю це право реалізує. Одночасно батьки мають право вибору освітніх програм – типових державних чи авторських. Всі вони рівноправні на ринку освіти. Вони мають відповідні результати експертиз та дозволи на впровадження. Комунальний навчальний заклад так і залишається комунальним і продовжує отримувати фінансування; вибір певної освітньої програми не може бути перепоною для обмеження фінансування школи.
Обираючи навчання за педагогічною технологією Ростка, батьки не сплачують кошти за навчання своїх дітей. Батьки купують підручники та робочі зошити, за якими їх діти навчаються за програмою Росток.
Їх кількість є оптимальною і розрахована на навчальний рік. І якщо порівняти з багатьма платними проектами– у нас самий оптимальний варіант і за ціною підручника і за його якістю.
На сьогодні ми маємо сотні навчальних закладів, які працюють за нашою авторською технологією. Я, користуючись нагодою, хочу подякувати і батькам і педагогічним працівникам, які довірились перевіреній та експериментально доведеній нашій технології, яка і дозволяє отримувати високі результати.
Із останніх новин – ми проводимо майже щотижня зустрічі із батьками та вчителями. Особливо надихаючими є зустрічі із батьками в Ужгороді.
Якщо говорити про зустрічі із вчителями, то проводимо відкриті презентаційні уроки за педагогічною технологією Ростка. Найбільше позитиву отримали від останнього такого заходу у Миколаєві.
Всіх заходів, що провели за цей час, доволі багато. Краще завітати на нашу сторінку та ознайомитись із ними. Якщо ви маєте бажання дізнатись більше про Росток і долучити свою дитину до Ростка – заповніть, будь ласка, форму і ми завітаємо і до вашого міста.