Діти дошкільного віку цікавляться усім, що знаходиться і відбувається навколо них, їм подобається не просто слухати чи спостерігати, а бути активними учасниками: ставити запитання, обговорювати проблеми, приймати рішення, вигадувати, фантазувати.Педагоги та батьки мають сприяти тому, щоб навчання було успішним, а здобуті знання – якісними. Розумовий розвиток дитини дошкільного віку, основою якого є логічне мислення, передбачає засвоєння дітьми елементарних логічних прийомів та орієнтований насамперед на формування вміння розмірковувати, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, обґрунтовувати свою думку та робити прості висновки, що є необхідним підґрунтям для розвитку особистості дитини та формування ключових компетентностей та наскрізних умінь.
Сприяти розвитку логічного мислення дітей дошкільного віку допоможе програма «Розвиваємо логічне мислення у дітей дошкільного віку», розроблена на 20 днів (4 тижні), що містить комбіновані завдання, спрямовані на розвиток уміння аналізувати, узагальнювати, зіставляти та класифікувати об’єкти, пояснювати та аргументувати, а також встановлювати логічні зв’язки.
Розпочати роботу із завданнями програми можна у будь-який зручний час, починаючи з першого дня першого тижня. Пам’ятайте, що дитину не потрібно перевантажувати: чергуйте виконання завдань із активним відпочинком.
1 тиждень
День тижня | Назва розділу | Завдання |
---|---|---|
День 1 | Розвиваємо уміння зіставляти об’єкти. Вчимося добирати елементи, яких бракує. | Виріж і наклей: мислимо логічно |
Розвиваємо уважність, моторику та логічне мислення, виконуючи малюнкові вправи. | Заповнюємо контури візерунками №1 | |
День 2 | Групуємо об’єкти в категорії. Мислимо логічно. Тренуємо дрібну моторику. | Аналізуємо й розмальовуємо зображення |
Вчимося визначати характерні особливості категорій. Мислимо логічно. Поєднуємо предмети. | Знайди пару (розвиваємо логіку) №1 | |
День 3 | Порівнюємо і співставляємо форми предметів. Розпізнаємо геометричні фігури. | Головоломка «Ремонтуємо годинники» |
Вчимось класифікувати об’єкти за певною ознакою. Визначаємо зайве в категорії об’єктів. | Звір, птиця, небилиця: хто живе в лісі? | |
День 4 | Вчимось орієнтуватись в просторі. Розвиваємо уважність та логічне мислення. | Розвиваємо просторову уяву: звірі в рукавичці |
Повторюємо вивчене про об’єкти живої природи. Мислимо логічно. Доповнюємо короткий логічний ряд. | Чим корисні тварини: міркуємо й малюємо | |
День 5 | Розвиваємо уявлення про частини об’єктів як складові цілого. Доповнюємо малюнки. | Перетворюємо лінії на малюнки й розвиваємо уяву |
Об’єднуємо предмети в категорії. Порівнюємо категорії предметів. Доповнюємо логічний ряд. | Розвиваємо увагу: шукаємо предмети літнього одягу |
2 тиждень
День тижня | Назва розділу | Завдання |
---|---|---|
День 1 | Поєднуємо предмети за спільною ознакою. Розвиваємо логічне мислення й увагу. | Розвиваємо логіку: визначаємо, хто де живе |
Готуємось здійснювати математичні операції: мислимо логічно й виправляємо помилки. | Незвичайні приклади: додавання й віднімання в межах 5 | |
День 2 | Тренуємо навички порівняння й аналізу. Порівнюємо об’єкти. | Порівняння малюнків: від найбільшого до найменшого |
Мислимо логічно: класифікуємо предмети за певною ознакою. | Їстівне, неїстівне. Аналізуємо об’єкти навколишнього світу. | |
День 3 | Мислимо логічно й тренуємо уміння висловлюватись усно. Упізнаємо й називаємо предмет за його частиною. Учимось аргументувати. | Тварини. Хто сховався під капелюшком? |
Опановуємо основи схематичного зображення. Мислимо логічно й обираємо правильну відповідь серед запропонованих. | Де знаходиться бегемотик? Визначаємо розміщення | |
День 4 | Аналізуємо сюжетний малюнок: розвиваємо логічне мислення, знаходячи помилки та пояснюючи свій вибір. | Кумедні картинки: аналізуємо помилки №3 |
Вчимося передавати логіку послідовних подій. Розвиваємо мовлення. Пояснюємо й аргументуємо. | Розповідь у картинках: тренуємо логіку №1 | |
День 5 | Вчимось бачити симетрію. Розвиваємо логіку та увагу. | Замок будівельника: відсутня деталь №1 |
Спільне та відмінне в категоріях предметів. Встановлюємо логічні зв’язки. | Знайди схожі предмети №1 |
3 тиждень
День тижня | Назва розділу | Завдання |
---|---|---|
День 1 | Розвиваємо уміння сприймати форми. Співставляємо математичні поняття з об’єктами навколишнього світу. | Визначаємо форми предметів, малюємо фігури |
З’ясовуємо, що об’єднує категорію об’єктів. Будуємо логічні ряди. Знаходимо зайве. | Знайди зайвий малюнок №4 | |
День 2 | Розвиваємо логічне мислення та навички аналізу. Виокремлюємо предмет в категорії. | Знайди предмет (аналіз і категоризація) |
Розвиваємо логіко-математичні здібності та просторове мислення. | Скільки кубів? Розвиваємо логічне мислення | |
День 3 | Розвиваємо уміння орієнтуватись в просторі та на площині. Повторюємо поняття «ліворуч», «праворуч». | Яскраві бантики: ліворуч чи праворуч? |
Працюємо над логічно завершеним образом. Додаємо елементи, яких не вистачає. | Домалюй відсутні частини малюнка №3 | |
День 4 | Доповнюємо логічні ряди. Працюємо над розвитком уваги та спостережливості. | Який малюнок наступний №1 |
Розвиваємо логічне мислення, увагу та спостережливість. Знаходимо схожості та відмінності. | Половинка до половинки №1 | |
День 5 | Частини цілого: вчимось добирати потрібний елемент | Додай відсутню частину до кола |
Мислимо логічно: вчимось аналізувати, сортувати, класифікувати. | Суп і компот: обираємо продукти |
4 тиждень
День тижня | Назва розділу | Завдання |
---|---|---|
День 1 | Вчимось наводити аргументи та пояснювати власний вибір. | Розвиваємо увагу: шукаємо електроприлади |
Пригадуємо відомі факти. Розвиваємо дрібну моторику. | Збираємо гриби: готуємо руку до письма | |
День 2 | Розвиваємо уміння будувати асоціативні зв’язки. Тренуємо інтелект і логічне мислення. | Імена гномів: розвиваємо емоційний інтелект |
Тренуємо вміння розпізнавати прості геометричні форми. | Квадрат або трикутник | |
День 3 | Розвиваємо логічне та просторове мислення. Орієнтуємось у просторі й на площині. | Сховані кубики №1: тренуємо логіку й мислення |
Тренуємо нестандартне мислення. Розвиваємо увагу. | Головоломка «Планети тварин» №3 | |
День 4 | Вирішуємо завдання, опираючись на власний досвід та світосприйняття. | Описуємо властивості №1: розмір |
Створюємо логічно завершений сюжет. Домальовуємо деталі. | Доповни сюжет малюнка № 12 | |
День 5 | Мислимо логічно та обираємо правильну відповідь серед запропонованих. | Скільки тваринок заховалося: учимося рахувати |
Розвиваємо уважність та вміння орієнтуватись в просторі. Пояснюємо власний вибір. | Розвиваємо просторову уяву: Солодке Місто в сутінках |