Міжнародні критерії якості дошкільної освіти, світова практика дослідження за методикою ECERS-3 та план дослідження в Україні – про це йшлося під час першого вебінару із серії «Якісна дошкільна освіта в Україні». Захід відбувся сьогодні, 8 грудня 2020 року, за участі представників Українського інституту розвитку освіти (УІРО) та Команди підтримки реформ Міністерства освіти і науки України.Під час першого вебінару було висвітлено такі ключові теми:
- міжнародне дослідження «Критерії якості дошкільної освіти»;
- методика з оцінювання дошкільного освітнього середовища ECERS – міжнародний досвід;
- дослідження якості освітнього процесу в закладах дошкільної освіти за методикою ECERS-3 в Україні: мета і плани.
Під час заходу експерти також поділилися результатами масштабного міжнародного дослідження EPPSE (Effective Pre-School, Primary & Secondary Education – Ефективна дошкільна, початкова та середня освіта), що тривало з 1997 до 2014 року, відповідно до якого дошкільна освіта:
- має довготерміновий вплив на розвиток людини та є фундаментом для цього;
- впливає на академічну успішність під час навчання в школі;
- стає більш ефективною завдяки залученості батьків у освітній процес на ранніх етапах розвитку дитини;
- впливає на якість системи освіти загалом.
Для проведення дослідження EPPSE була застосована і методика з оцінювання дошкільного освітнього середовища ECERS. Дослідження якості дошкільної освіти в Україні за допомогою цього міжнародного інструмента заплановано провести в Україні протягом 2021 року. Актуальні дати залежатимуть від епідемічної ситуації.
Результати дослідження стануть підставою для формування освітньої політики, спрямованої на підвищення якості дошкільної освіти, зокрема:
- оновлення змісту дошкільної освіти;
- оновлення методичних рекомендацій щодо організації освітнього процесу;
- підвищення кваліфікації педагогічних працівників;
- приєднання до світової професійної спільноти у сфері дошкільної освіти.
З відеозаписом вебінару можна ознайомитись за посиланням.
Запитання стосовно тем, що були висвітлені, та методики ECERS-3 загалом можна поставити у формі за посиланням до 12:00 11 грудня 2020 року. Відповіді на запитання буде розміщено на сайті МОН або надано під час наступних вебінарів.
Серія вебінарів організована Міністерством освіти і науки України та Українським інститутом розвитку освіти у партнерстві з Командою підтримки реформ МОН. Заходи створено за підтримки ЮНІСЕФ Україна та проєкту «Підтримка реформи дошкільної освіти в Україні», що реалізується у межах Програми підтримки освітніх реформ в Україні «Демократична школа» Всеукраїнським фондом «Крок за кроком» та Європейським центром ім. Вергеланда.
Заходи організовано за участі Команди підтримки реформ МОН у межах проєкту «Українська архітектура реформ». Проєкт впроваджується за підтримки Європейського Банку Реконструкції та Розвитку (ЄБРР) та Багатостороннього Донорського Фонду Стабілізації та Сталого Розвитку України (Данія, Фінляндія, Франція, Німеччина, Італія, Японія, Нідерланди, Норвегія, Польща, Швеція, Швейцарія, Велика Британія, США та Європейський Союз, найбільший донор).
Довідково. ECERS – міжнародна методика з оцінювання дошкільного освітнього середовища, описана у форматі шкали.
Оцінювання якості освітнього процесу в закладах дошкільної освіти проводять сертифіковані експерти ECERS. Експерти з оцінювання спостерігають за групою та взаємодією дітей від 3 до 5 років протягом 3 годин під час звичайного дня в дитячому садку. Вони оцінюють середовище – все, з чим та з ким взаємодіє дитина: організацію кімнат, розташування умеблювання та іграшок, взаємодію між дітьми, дітей з вихователями, вихователів з батьками, а також тривалість і ротацію занять, організацію різних видів діяльності.
Кожен з параметрів експерти оцінюють від 1 (незадовільно) до 7 (відмінно), відповідно до індикаторів. Середній бал за підшкалою обчислюється відповідно до оцінок параметрів.