7 вправ для рефлексії навчального процесу зі школярами.
Кожен вчитель мріє, щоб на його уроках було цікаво учням, та докладає до цього багато зусиль. А як отримати зворотний зв’язок від учнів, щоб оцінити, як зрозуміли учні матеріал; що було для них найцікавішим, а що – нудним; як їм працювалося у групі, чи злагодженою у своїй роботі була команда та інше?
Найвищого результату можна досягти з використанням спеціальних прийомів для рефлексії.
Ми дібрали 7 ігрових вправ, які стануть у пригоді кожному педагогу, незалежно від того, яка навчальна дисципліна викладається.
Вправа «Ресторан»
Ця вправа дозволяє у невимушеному форматі отримати зворотний зв’язок від учнів щодо їхнього сприйняття навчального матеріалу. Такий прийом оцінять як учні початкових, так і середніх класів.
- я б з’їв би ще цього….
- найсмачнішим для мене було…
- я майже переварив…
- я переїв…
- будь-ласка, можна мені добавку…
- цей ресторан…
- Вправа «Футбольне поле»
Цю вправу доречно провести наприкінці уроку. Напередодні необхідно підготувати та роздрукувати окремі аркуші із зображення футбольного поля з гравцями на ньому. Кожен гравець знаходиться в певному положенні – забиває гол, стоїть на воротах, сидить на лаві запасних, обходить суперника та інше.
Вправа «П’ять пальців»
Виконання цієї вправи сприяє напрацюванню навички самоаналізу діяльності за різними аспектами.
- Мизинець (мислення) – Які знання та досвід я сьогодні здобув?
- Безіменний (близькість до мети) – Що я сьогодні робив і чого досягнув?
- Середній (стан духу, настрій) – Яким був мій сьогоднішній емоційний стан?
- Вказівний (вклад, допомога) – Кому я сьогодні допоміг, до якої справи доклав зусиль або кого вдалося порадувати?
- Великий (бадьорість, здоров’я) – Яким був мій фізичний стан? Як я себе почував?
Вправа «Усвідомленість»
Під час виконання такої вправи учні напрацьовують навичку самоаналізу своєї роботи та вчаться використовувати свій час усвідомлено.
- Що я робив?
- З якою метою?
- Чому я робив це саме так?
- Який результат я отримав?
- Який варіант кращий?
Вправа «Я – ми – справа»
Виконання такої вправи сприяє формуванню вміння оцінювати результати роботи з позиції особистого вкладу та командних здобутків.
Я |
|
Ми |
|
Справа |
|
Вправа «Відгук-газета»
Напередодні підготуйте декілька аркушів ватману, а також попередьте школярів, щоб мали при собі кольорові олівці, фломастери чи фарби, наліпки, різнокольоровий папір, світлини та інше.
Перш ніж приступати до виконання такої вправи-проєкту, об’єднайте учнів у декілька груп по 4-6 учнів.
Запропонуйте кожній команді попередньо узгодити структуру і зміст свого «відгуку». Після створення «Газет-відгуків» вони вивішуються на загальний огляд (наприклад, у коридорі біля кабінету). Також можна влаштувати конкурс на кращий проєкт-відгук.