Продовжуємо публікувати вправи, які розвиватимуть в учнів прагнення доброчесності.
Нижче пропонуємо вам чотири активності, які можна використовувати на уроках для навчання учнів бути доброчесними.
Усі завдання ми взяли з посібника Організації економічного співробітництва та розвитку:
Ще три завдання дивіться за цим посиланням. Про те, що таке суспільна доброчесність і які є підходи до її вивчення в школі, дивіться тут.
ЦЕ В НАШІЙ КРОВІ?
Рівень освіти: початковий / базовий
Тривалість: 25 хвилин
Конкретна ціль навчання: учні можуть визначати та обговорювати способи, якими культура іноді може заохочувати корупційні дії
Спеціальні ресурси: цупкий папір і маркер
Попередні знання: визначення корупції
Методика проведення
- Скопіюйте текст, що нижче, на аркуш або дошку.
- Скажіть: “У групах подивіться на думки в тексті та вирішіть, які з них найближчі до ваший власних”.
- Отримайте відповіді від учнів (ви навіть можете провести таємне голосування!).
Текст:
Кен: Корупція – це частина життя. Ми маємо прийняти, що ми нічого з цим зробити не можемо. Багаті завжди будуть корумпованими, а бідні завжди намагатимуться піти за ними. У будь-якому випадку, підкуп – це спосіб швидше зробити справи й дає змогу бізнесу діяти швидше.
Майя: Корупція – це частина нашого менталітету. Хоча може бути хтось, хто бореться з цим, боротьба – це марна трата часу. Будьмо реалістами, ми не могли би жити, якби відмовлялися бути частиною корупційного менталітету. Сподіваємось, багаті стають достатньо багатими, щоб якесь багатство дійшло до нас. Я також вважаю, що добре взяти трохи, як це роблять усі інші.
Джейсон: Це те, що я би назвав самоздійснювальним пророцтвом, і корумповані люди хочуть, щоби ми в це вірили. Особливо ті, хто на вищих посадах. Якщо ми вважаємо, що це неминуче, тоді ми всі будемо корумпованими. Я думаю, що у всіх суспільствах є певна корупція, але деякі суспільства набагато менше бажають її визнати й покарати багатьох, хто є корумпованим.
Еріка: Неважливо, це наш менталітет чи ні. Крім того, не має значення, є це великою чи дрібною корупцією; це однаково неправильно. Усі мають бути покарані однаково. Корумповані державні чиновники та корумповані люди в бізнесі – однакові. Вони тягнуть економіку донизу, і їх треба розглядати як терористів. Люди мають протистояти спокусам і бути готовими поставити під сумнів дії інших. На мій погляд, жодна людина, яка хоче пишатися своєю нацією, не може вчинити інакше.
Примітки:
Відповіді можуть бути різними.
ПРОЗОРІСТЬ
Рівень освіти: початковий / базовий
Тривалість: 40 хвилин
Конкретна мета навчання: учні можуть усвідомити значення прозорості
Спеціальні ресурси: не потрібно
Попередні знання: шо таке ефективне управління, ведення діловодства та бюджет
Методика проведення
- Скопіюйте наведені нижче запитання на дошку.
- Скажіть: “Чи може хтось сказати, що означає, коли щось прозоре?” (Це означає, що, як крізь шматок скла, ми можемо бачити крізь це).
- Скажіть: “Уявіть ситуацію, коли учні спортивного клубу хочуть влаштувати вечірку, щоб організувати збір коштів. Вони досягли успіху, і після вечірки мають зустріч, щоби пояснити, як вони заробили гроші і як їх витратили”.
- Скажіть: “У групах подивіться на запитання на дошці та дайте відповіді на них”.
- Отримуйте відповіді учнів та з’ясуйте будь-які труднощі.
Запитання:
- Чиї це були гроші?
- Що, на вашу думку, сталося б, якби вони не зробили звіту?
- Як це формує довіру, коли ми пояснюємо те, що зробили?
Примітки:
- Гроші належать усім учням, які є членами спортивного клубу. Отже, вони всі мають бути поінформовані про те, що відбувається з цими грошима.
- Це зміцнює довіру та віру залучених осіб у будь-які майбутні угоди.
ВИБОРИ ТА КОРУПЦІЯ
Рівень освіти: початковий / базовий
Тривалість: 30 хвилин
Конкретна ціль навчання: учні можуть визначити наслідки корумпованих виборчих практик
Спеціальні ресурси: один аркуш цупкого паперу та маркер
Попередні знання: що таке демократія та її аспекти
Методика проведення
- Скопіюйте цитату та запитання, що нижче, на дошку.
- Поясніть, що на виборах люди, на жаль, часто голосують із неправильних причин.
- Покажіть учням цитату.
- Поясніть, що це справжня цитата з газети і що ви хочете, щоби учні її прочитали, а потім у групах відповіли на запитання нижче.
- Сприяйте груповій реакції та роз’яснюйте будь-які проблеми
Цитата:
На запитання, чи були ці гроші підкупом виборців, керівник кампанії відповів: ”Це не гроші для підкупу. Ми даємо гроші, щоби завадити виборцям піти до інших кандидатів, які можуть підкупити їх грошима. Ми знаємо, ким є наші потенційні виборці та прихильники, тому ми даємо їм гроші, щоби закріпити свою підтримку кандидату”.
Запитання:
- Чи вважаєте ви це прийнятним? Якщо ні, то чому?
- Якими будуть наслідки, якщо це продовжиться?
- Хто винен: виборець чи кандидат? Або обидва?
- Що можна зробити, щоби змінити цю ситуацію?
Відповіді:
- Безумовно, ні, оскільки цю дію можна трактувати лише як порушення закону. Те, що одна особа порушує закон, не означає, що це законно робити іншій людині.
- Люди вважатимуть підкуп прийнятним, і кількість таких дій буде збільшуватися.
- Обидва.
- Закону потрібно суворо дотримуватися. А злочинців треба суворо карати.
КОНФЛІКТ ІНТЕРЕСІВ
Рівень освіти: початковий / базовий
Тривалість: 30 хвилин
Конкретна ціль навчання: учні можуть розпізнавати конфлікт інтересів і пропонувати шляхи вирішення
Спеціальні ресурси: не потрібно
Методика проведення
- Скопіюйте наведені нижче запитання на дошку.
- Скопіюйте таблицю ситуацій на діаграму.
- Об’єднайте учнів у групи по 3–4 людини.
- Скажіть: “Ви, можливо, чули, як люди говорять про щось, що називається конфліктом інтересів. Розуміння того, що таке конфлікти інтересів, і знання, як із ними боротися, є дуже важливою навичкою для хорошого керівника”.
- Скажіть: “Прикладом конфлікту інтересів є те, що президент спортивного клубу вибирає свого сина переможцем номінації “Гравець року”. Ми називаємо це конфліктом інтересів, оскільки як президент він зацікавлений заохотити всіх гравців до більш важкої роботи, але як батько він зацікавлений заохочувати власних дітей”.
- Скажіть: “Якщо ми потрапляємо в такі ситуації, інші люди можуть із підозрою ставитися до причин наших рішень. Щоби цього не сталося, нам треба подумати про спосіб ухвалення рішень. Це важливо, оскільки син президента, можливо, був найкращим гравцем, і тому нам потрібен спосіб його обрання, який люди приймуть”.
- Скажіть: “Найпростіший спосіб зробити це – якщо розглядається син президента – не залучати президента до участі в засіданні та ухвалення рішення”.
- Скажіть: “Зараз я розкажу вам кілька ситуацій. У кожній ситуації я хочу, щоби ви відповіли на кілька запитань”.
- Дайте групам 15 хвилин, а потім попросіть їх прозвітувати.
- Як додатковий крок ви могли би запропонувати учням запропонувати інші ситуації.
Запитання:
- Чи можлива тут ситуація з конфліктом інтересів?
- Якщо так, то в чому суперечать інтереси?
- Як це можна було би вирішити, щоб інші люди довіряли процесу ухвалення рішень?
- Що станеться, якщо конфлікт інтересів залишиться?
Ситуації
Ситуація 1. Старша школа Дукса
Найкраща учениця Західної середньої школи – Мері. Мати Мері – завідувачка кафедри математики та викладачка цієї школи. Її дядько – заступник директора. Наприкінці року всі старші працівники зустрічаються й обирають Мері на приз Дукса.
Відповіді:
- Так
- Заступник директора та її мати зацікавлені заохотити Мері, але також зацікавлені заохотити всіх учнів.
- Заступник директора та мати Мері не повинні були брати участь у остаточному голосуванні.
- Учні не хвилювалися би за змагання за Dux, якщо би вважали, що найкраща людина не обов’язково переможе.
Ситуація 2. Радник приходу
Комітет із розвитку приходу складається з шести членів. Пауліну, дружину радника приходу, усі жінки в жіночій групі обрали представницею жінок у комітеті з розвитку приходу. Поліна не була на засіданні жіночої групи, коли вони обрали її, хоча її запитали, чи готова вона бути представницею.
Відповіді:
- Ні
- –
- –
- Якби існував конфлікт інтересів, люди не відчували би себе представленими.
Ситуація 3. Торт
Ваша мати має вирішити, кому вона віддасть останній шматок торта. Вона дать його вам чи вашій сестрі? Вона перевіряє, хто найкраще застелив своє ліжко.
Відповіді:
- Ні, оскільки інтерес матері був однаковим для обох.
- –
- –
- –
Ситуація 4. Контракт щодо мосту
Місцева влада хоче побудувати міст. Він попросив компанії надіслати листи, в яких вказана ціна на будівництво мосту. У комітеті, який обирає компанію, яка отримає контракт, є пан Грей. Сестра пана Грея – власниця компанії, яка надіслала листа.
Відповіді:
- Так
- Містер Грей зацікавлений допомогти країні розумно витрачати гроші. Він також зацікавлений допомогти своїй родині.
- Містер Грей повинен був відмовитися від участі в процесі відбору.
- Якщо компанія його сестри виграє, люди вважатимуть, що містер Грей корумпований. Вони скажуть, що він вибрав компанію своєї сестри, щоби допомогти своїй родині.