Наявність у підручниках для 3 класу НУШ матеріалів на розвиток «м’яких» навичок

Освіта — це запорука успішного та щасливого майбутнього кожного. Та яких компетентностей мають набути учні під час навчання, щоб у перспективі стати затребуваними фахівцями?

Експерти найбільшого світового економічного форуму в Давосі вже неодноразово наголошували, що для професійного та особистісного розвитку найзатребуванішими в найближчі роки будуть так звані «м’які» навички. Це вміння вчитися, досягати порозуміння в колективі, розв’язувати складні проблеми, творити (креативити), прогнозувати та швидко пристосовуватися до змін. Що для цього потрібно? На думку експертів провідних світових спільнот, необхідно розвивати емоційний інтелект і критичне мислення.

За версією PISA, до ТОП-10 країн із найбільш розвиненою системою освіти потрапили Сінгапур, Фінляндія, Швеція. Ці системи освіти вже активно інтегрують «м’які» навички, орієнтуючись на них під час розробки підручників і навчальних матеріалів. Міністерство освіти і науки України також прагне досягти цієї мети, але рекомендацій і напрацювань, як це робити, поки що немає. Проте вже сьогодні важливо враховувати думку експертів під час написання підручників і навчально-методичних комплектів.

Хоча наявність матеріалів на розвиток «м’яких» навичок не є обов’язковою вимогою МОН, видавництво «Ранок» турбується і про це. Зазначені питання висвітлюються, зокрема, у підручниках з математики, української мови та читання, мистецтва і курсу «Я досліджую світ». Адже навчання стає успішним саме тоді, коли в матеріалі підручника інтегровано вправи на формування емоційного інтелекту учнів, розвиток їхньої креативності. Виконуючи за підручником, на перший погляд, нескладне завдання, учень замислюється над соціально важливими темами та навчається діяти в життєвих ситуаціях.

Навчити вчитися — ось завдання сучасного закладу освіти, вчителя та вибраного ним підручника.

Наприклад, у підручнику з математики авторів Світлани Скворцової і Оксани Онопрієнко для формування в учнів критичного мислення запропоновано систему завдань з поступовим ускладненням способів мислення: від розпізнавання математичного поняття і виконання дії за зразком до розв’язання проблеми.

У підручнику з української мови та читання Інна Большакова і Марина Пристінська передбачили рубрики, що спонукають учнів експериментувати з прозовими і поетичними текстами (зокрема, зміна кінцівки, місця або часу подій, введення інших персонажів тощо), фантазувати — розвивати креативне мислення, визначати поняття та пояснювати його сутність на основі прикладів з життя; створювати прості медіапродукти тощо.

У підручнику «Я досліджую світ» авторів Надії Бібік, Галини Бондарчук, Марини Корнієнко та ін. запропоновано завдання для організації дослідницької діяльності, проєкти-дослідження, що допоможуть навчитися спостерігати, працювати в команді, узагальнювати результати досліджень і робити висновки; практичні завдання із використанням сучасного програмного забезпечення для розв’язання навчальних завдань з різних предметів і в повсякденному житті.

Вибираючи підручники видавництва «Ранок», кожний учитель може бути впевнений, що отримає не просто методичну підтримку щодо розвитку «м’яких» навичок учнів, а й може пройти абсолютно безкоштовне навчання в Інтерактивній школі творчого вчителя.

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *