Проєкт «Всеукраїнська школа онлайн» переходить у завершальну стадію. Цей тиждень буде станнім, коли транслюватимуть уроки для початкової школи. А от уроки для 5-11 класів виходитимуть в ефір до 12 червня.
Тим часом зйомки уроків уже завершилися. Оскільки все відбувалося в напружений карантинний період, можна дозволити собі озирнутися і побіжно оцінити те, що зроблено.
Український інститут розвитку освіти щонайактивніше долучився до «Всеукраїнської школи онлайн». Експерти УІРО брали дієву участь у методичному супроводженні вчителів, дидактичному та фактологічному аналізі уроків і наданні висновків, координаційній роботі, виїзді на місце зйомок, систематизації досвіду ось такого проєкту дистанційного навчання, який виник у форс-мажорних обставинах.
Від УІРО експертне, методичне та організаційне супроводження проєкту надавали Ірина КРУТЬ, методистка відділу базової, профільної середньої освіти та профорієнтаційної роботи, методистки відділу дошкільної та початкової освіти Юлія КОСЕНЧУК та Наталія КИПИЧЕНКО, а також заступник директора Інституту Юрій РИБАЧУК.
Майже два місяці зйомок уроків для учнів 5-11 класів. 1300 уроків по 30 хвилин, 10 навчальних дисциплін (українська мова, українська література, англійська мова, всесвітня історія, історія України, алгебра, геометрія, хімія, фізика та біологія), 6500 годин монтажу, мільйони переглядів.
Вийшли в ефір спеціальні випуски уроків з історії України – про Чорнобильську катастрофу та пам’ять про неї, про український вимір Другої світової війни (з керівником Українського інституту національної пам’яті Антоном ДРОБОВИЧЕМ), урок до Дня боротьби за права кримськотатарського народу (за участю ДЖАМАЛИ, Таміли ТАШЕВОЇ, Севгіль МУСАЄВОЇ та Нарімана АЛІЄВА).
З 28 квітня транслюються уроки для молодшої школи. Відзнято 120 уроків із чотирьох предметів: української мови, математики, науки та мистецтва.
Учасники EdCamp (Не)конференцій для професійного зростання шкільних педагогів) за результатами опитування щодо проєкту «Всеукраїнська школа онлайн» висловилися так:
- 50% — це є адекватне рішення для умов, які склалися;
- 35% — це чудовий проєкт, який має продовжуватися і надалі;
- 14% — ідея хороша, але реалізація могла б бути і кращою.
Крім того, деякі вчителі, які проводили уроки в кадрі, практикували інтерактивні завдання до них.
Так, тест із теми «Прислівник» (українська мова, 7 клас), який запропонувала у відеоуроці вчителька Людмила ЗЛЕНКО, виконало більше 4 тис. учнів.
ЕМОЦІЇ ВІД ПРОЄКТУ
В останній знімальний день (23 травня) до вчителів, редакторів, творчої групи приєдналася т. в. о. Міністра освіти і науки Любомира МАНДЗІЙ. Вона подякувала всій команді, яка працювала над проєктом, зазначивши: «емоції, що їх відчули діти під час перегляду телеуроків, є найкращими словами вдячності».
Емоційних відгуків справді було чимало. Ось, наприклад, що писали діти і батьки вчительці української мови Юлії НАБОК-БАБЕНКО:
«Хочу подякувати Вам за плідну роботу, за цікаві уроки та знання. Хочу подарувати від себе фігурки зроблені власноруч із бісеру з зображенням учителів 5 класу онлайн–школи. Серед них є і Ви) Маю бажання передати їх Вам у подарунок».
«Мій син Іван дуже захоплюється Вашими уроками і навіть сам вперше забажав написати твір. Пересилаю Вам його. Велике дякую за Вашу працю!»
«Дуже хочу на вашому уроці почути розповідь про мою улюблену собачку — мопса. На жаль, у мене немає песика, але дуже б хотілось. У мене є багато речей з зображенням мопса, але вони ніяк не замінять мені живу тваринку».
А от і сам «мопс».
ЗА ЛАШТУНКАМИ ПРОЄКТУ
Перший тиждень був надскладним для проєкту. Урок у класі й урок у кадрі – різні речі. Клас – це живі дитячі очі, живе спілкування. Кадр – це режим відеолекції (хай навіть перед тобою за партою «зіркові гості»). Та й часу менше – лише 30 хвилин. А треба ще й уявляти, що за об’єктивом – уся країна, що на тебе дивитимуться школярі, їхні батьки, вчителі, а ще й доскіпливі критики.
Так і було. Кожна помилка, обмовка, ляп, тиражовані ЗМІ чи колегами, вибивали з колії.
І тут мало що можна було вдіяти. Вчителі попервах працювали з опорою лише на презентацію, і то спонтанно. Іноді одночасно знімалося кілька уроків, тож у експертів-редакторів теж не завжди була можливість допомогти вчителям.
А прочитавши відгуки в соціальних мережах про першу серію уроків, далі уже не кожен учитель був готовий до того, щоб працювати у кадрі. Багато хто відмовлявся.
Та проєкт швидко зорієнтувався і залучив значну кількість експертів, редакторів – із освітянського середовища. Хтось із них супроводжував учителів під час зйомок, даючи фахові рекомендації і настанови. Хтось переглядав дистанційно готові відеоматеріали, даючи зауваження, «виловлюючи» пресловуті помилки і ляпи. Хтось із експертів сходив з дистанції, хтось долучався.
Словом, досвід був унікальним. І «набиті шишки» намагалися врахувати під час підготовки уроків для початкової школи.
Уроки для початкової школи уже будувалися за сценаріями, що дало можливість мінімізувати огріхи.
Проте за час, коли уроки виходили в ефір, УІРО накопичив велику базу відгуків, зауважень, побажань експертів щодо цього унікального досвіду. Все це впорядковується, систематизовується, і, сподіваємося, знайде відображення в програмах професійного розвитку вчителів.
Але попри всі критичні (справедливі й емоційні) зауваження, проєкт виник у потрібний час, був реалізований професійно і став успішним.
Український інститут розвитку освіти щиро дякує вчителям, тренерам, експертам, редакторам, — усім, хто долучився до цього проєкту, за професіоналізм, сумлінну працю, терпіння, відповідальність, глибоке розуміння, що таке якість освіти. А іще — за те, що час, який можна було б витратити для сімейних справ, вони пожертвували заради наших дітей, заради учнів нашої країни!