Міністерством освіти розроблений проект Стратегії розвитку громадянської освіти. Відповідний документ оприлюднений відомством для громадського обговорення.
Метою Cтратегії розвитку громадянської освіти є створення організаційно-правових засад для отримання громадянами компетентностей, що спрямовані на реалізацію і захист їхніх прав й обов’язків в суспільстві, повагу до різноманітності, залучення до активної ролі у політичному та громадському житті тощо.
Автори стратегії, посилаючись на результати соціологічних досліджень проекту DOCCU, зазначають, що третина вчителів не впроваджує громадянську освіту в своїй професійній діяльності, тому що вважає це справою інших вчителів-предметників.
Причому 25% вчителів назвали найширшим поняттям громадянської освіти «патріотизм», 20% – «мораль і етику», і тільки 25% – «громадянськість» як усвідомлення кожним громадянином своїх прав і обов’язків щодо держави, суспільства.
Соціологічні дослідження Міжнародного республіканського інституту показують, що більше 95% суспільства не мають досвіду участі в громадських організаціях, тобто і досвіду демократичного самоврядування й співжиття в своїх соціальних групах.
Також автори стратегії констатують відсутність єдиного підходу до визначення змісту громадянської освіти призводить до відсутності цілісної системи громадянської освіти та породжує розпорошеність заходів з громадянської освіти та відсутність узгодженої візії щодо включення громадянських компетентностей до всіх стандартів освіти та до освітніх і навчальних програм.
Ще одним фактором, який ускладнює впровадження громадянської освіти у закладах освіти є недостатньо демократичне середовище деяких закладів освіти та недостатньо активний та ініціативний підхід педагогічних та науково-педагогічних працівників до викладання, який не передбачає активності здобувачів освіти.
Окрім цього, розробники стратегії констатують брак методичного забезпечення українською мовою та які комплексно відображають актуальні проблеми суспільства.
«Отже, формування громадянських компетентностей у закладах освіти якщо і відбувається, то стихійно та фрагментарно, методичне забезпечення практично відсутнє, а тематична підготовка провайдерів громадянської освіти та їх готовність використовувати сучасні освітні методики залишається на недостатньому рівні. До того ж слід визнати, що активне впровадження громадянської освіти через неусвідомленість потреби може викликати неповне її сприйняття в учасників освітнього процесу», – підкреслюють розробники стратегії громадянської освіти.
Виходячи з цього, реалізовувати Стратегію розвитку громадянської освіти пропонується шляхом формування цілісної системи громадянської освіти, створення умов її функціонування та впровадження системи моніторингу якості громадянської освіти та оцінювання громадянських компетентностей.
Також документ містить план заходів з реалізації Стратегії розвитку громадянської освіти до 2022 року, що передбачає здійснення необхідних кроків різними державними інституціями з метою досягнення головної мети документа.
Громадське обговорення проекту документ триватиме до 10 квітня 2019 року. Пропозиції можна надсилати на електронну адресу: [email protected].