Проблема насильства у шкільному середовищі стала темою семінару, який адміністрація Заводського району провела на базі Миколаївської ЗОШ № 57 імені Т.Г.Шевченка.
Захід було організовано на належному фаховому рівні – за участі представників управління освіти міської ради, представників поліції, регіонального центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги в Миколаївській області, служби у справах дітей адміністрації Заводського району.
Багато уваги приділялось правовим акспектам – механізму дії нового законодавства про булінг: 19 січня 2019 року набув чинності Закон України від 18.12.2019 року № 2657-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)».
Так, Закон України «Про освіту» доповнено пунктом, яким передбачено, що булінг (цькування) це діяння (дії або бездіяльність) учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи та (або) такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого.
Голова адміністрації Заводського району Віктор Миронович Дмитрук зазначив, на семінар запрошено представників усіх шкіл району, зокрема, по троє посадових осіб з кожного педагогічного колективу, які відіграють ключову роль у забезпеченні здорового мікроклімату в учнівському середовищі. У заході взяло участь майже сто чоловік, зокрема, – директори школи, заступники директора з навчально-виховної роботи, шкільні психологи, фахові консультанти з зазначеної проблеми.
Адреса закладу для проведення семінару обрана не випадково: школа-родина має помітні напрацювання в цьому напрямку, а щире партнерство між учасниками виховного процесу сприяє недопущенню проблем насильства.
Як наголосив В.М.Дмитрук, дітям, щоб побудувати здорові відносини у школі, а також у подальшому дорослому житті – потрібні не лише електронні підручники, сучасні навчальні програми, – а й такий психологічний клімат, де у взаємостосунках немає зневаги, цькування жертви чи самовдоволеного співчуттю до неї, агресивності, заздрості, бажанню принизити іншого через його фізичні вади, особливості вдачі, слабкість.
За словами представника влади, мета заходу – забезпечити міжвідомчу співпрацю щодо реалізації державної політики у сфері запобігання насильству.
Термін булінг у шкільному середовищі ще зовсім новий, але не сама ситуація з агресорами і їх жертвами. Власне, скільки існує школа, мають місце окремі прояви насильства між дітьми. Булінг – це завжди агресія. В агресивній поведінці щодо окремої особи або групи вбачається одна мета – приниження іншого: моральне, психологічне або фізичне – задля власного самоствердження та домінування. Зацікавленими учасниками викорінення даного явища мають бути не тільки педагоги, психологи, представники поліції, правозахисних служб, – а перш за все БАТЬКИ! Які мають більше перейматись тим, чим живе їх дитина, як вона сприймає свій колектив, яку оцінку дає одноліткам, щоб не те що фізичного болю, а навіть психологічного не завдати іншому. У родині, де домінують такі моральні цінності, як повага, толерантність, культура, – ніколи не буде висміюватись чиясь незграбність, несмілість, фізичні вади, риси поведінки. Там завжди пам’ятають що образи, насмішки, погрози, – це болить не менше за фізичні знущання – удари, поштовхи, побиття та інше. І перше і друге – знущання над гідністю.
Голова адміністрації Заводського району закликав освітян постійно акцентувати на цьому увагу батьків. А також на їх об’єктивному ставленні до вчинків своїх дітей, адже все починається з сім`ї: там, де є злагода та повага, немає підґрунтя для негативної поведінки.
Миколаївська ЗОШ № 57 імені Т.Г.Шевченка, на базі якої проходив семінар, взяла на себе максимальне навантаження щодо організаційно-методичного супроводу заходу.
З інформацією про результати соціологічного дослідження щодо обізнаності в причинах існування проблеми булінгу виступила президент учнівського парламенту Анастасія Муха. Напередодні семінару учнівське самоврядування спеціально провело у мікрорайоні Намив широке опитування громадян, що було взято за основу для відеофільму, з яким познайомили присутніх.
Свій виступ Настя Муха закінчила словами: «Цькування дуже загальний термін, який первинно означав натравлювання собак на тварину чи людину, – що вже ніяк не припустимо у людському середовищі. У тій школі, де всі діти охоплені позакласною роботою, де активна гурткова робота та художня самодіяльність, де вчителі і батьки – партнери, де домінує яскраве почуття колективізму, – немає передумов для насилля. Наша школа – саме така! І я рада, що у такій навчаюсь…»
Директор школи Андрій Малахов порушив тему, як від дитячого булінгу захиститись учителю. Зернув увагу, що важко знайти педагога, який у своїй практиці хоча б раз не потерпав від психологічного тиску з боку деяких батьків, що проявляється у їх сліпій гіпер-опіці «свого чадо», влаштовуванні розбірок «за оцінку» тощо. Не рідко педагоги стають жертвами такого прояву булінгу, як принизливі відгуки в Інтернеті, прізвиська, що розповсюджуються у соцмережах. Іноді учень спеціально поводиться на уроці неадекватно, випробовуючи педагога «на міцність нервів». Протидіє цьому – високий авторитет учителя, його яскравий педагогічний талант, всебічна ерудиція.
В Україні, на жаль, є випадки фізичного насилля з боку дитини відносно її учителя. Доповідач навів приклад судового рішення, коли у Хмельницькій області травмований учнем педагог майже місяць пролежав на лікарняному ліжку, і змушений був шукати захисту у Феміди, оскільки батьки дитини ніяк не відреагували. Він закликав колег миттєво реагувати на найменші елементи булінгу, щоб не досуптити до проблеми. Відтепер проти боулінгу є норма закону.
ТРЕБА ЗНАТИ:
Нова стаття Закону України передбачає адміністративну відповідальність за булінг – це штраф або громадські роботи. Якщо порушення було зафіксовано вперше, то штраф становить від 850 до 1 700 гривень. Якщо воно повторюється впродовж року або здійснювалось групою людей – від 1 700 до 3 400 гривень. У разі, якщо порушення здійснила малолітня особа (діти до 16 років), штраф накладають на батьків або опікунів.
Якщо про випадок булінгу не повідомили в правоохоронні органи – керівникові навчального закладу теж передбачено штраф: від 850 до 1 700 гривень або виправні роботи на термін до одного місяця.
Нова стаття про булінг насправді є дуже важливою. Раніше, якщо правопорушення не підпадало під Кримінальний кодекс, тобто постраждалому не завдали тілесних ушкоджень, – покарати винних за цькування було важко. Нова стаття робить це можливим, хоча б в адміністративній площині.
Про те, що стає індикаторами шкільного насилля, розповіли шкільний психолог Самсоненко М.В. та заступник директора з навчально-виховної роботи А.М. Чеботарьова. Її колега – заступник директора О.Г.Хмельна задля даного заходу розробила комп’ютеризовану інформаційно-аналітичну програму «Булінг: інтеративне опитування», і з допомогою телефонів гості відповіли на низку запитань, що ширше розкривали тематику семінару.
Глибокими були виступи спеціалістів. Зокрема, заступника директора регіонального центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги в Миколаївській області Є.О.Мороховець з питання правового аспекту захису від булінгу.
Докладно про зміни в законодавстві щодо захисту дітей від насильства прозвучало у виступі А.М.Покітко, начальника служби у справах дітей адміністрації Заводського району, представника управління освіти Н.Г.Гоберлас.
Підсумовуючи, зазначалось, що шкільний булінг (цькування) є соціальною проблемою в усьому світі упродовж останніх ста років. Близько 67% дітей в Україні у віці від 11 до 17 років стикалися із цькуванням та агресивною поведінкою, йдеться у дослідженні ЮНІСЕФ за 2017 рік. З них 24% стали жертвами булінгу, приблизно половина з яких нікому не розповідали про ці випадки.
На жаль, цій проблемі досі приділялось дуже мало уваги. А випередити погане завжди легше, ніж потім усувати наслідки.
З дрібниць – хтось когось обізвав, штовхнув чи заховав портфель, – за відсутності адекватної реакції, починається подальше фізичне насильство у його повному прояві. Тож щоб окремий випадок не став ганебним явищем для школи, що підпадає під статтю про булінг, учасників семінару закликали приділяти підвищену увагу питаням його протидії, організувавши постійну роз’яснювальну роботу з батьками і учнями.