Діти люблять гратися. І, якщо вам здається, що гра потрібна їм просто для розваги – це не так. Гра має дуже важливе значення в зростанні й розвитку дитини. Саме завдяки їй діти розвивають почуття власного «я», спілкуються з однолітками, вчаться взаємодіяти з іншими людьми і ділитися важливою інформацією.
Як і будь-яка інша діяльність, що пов’язана з розвитком, гра – це складна діяльність. Вона може складатися з декількох етапів. Існують різні види ігор.
Розглянемо 11 видів ігор, які впливають на розвиток дитини. Але спочатку нам слід розібратися, що таке гра і чому вона важлива для розвитку дитини.
Що таке гра?
Говорячи просто, гру можна визначити як добровільну діяльність, спрямовану на отримання задоволення. Гра дуже впливає на розвиток дітей, тому що розвиває у них самосвідомість і вчить вирішувати соціальні проблеми. Гра допомагає дитині розслабитися і налагодити спілкування з однолітками.
Також прийнято вважати, що гра допомагає дітям освоїти моторні навички (такі як, наприклад, вміння утримувати баланс) і концентрацію. Це допомагає дітям у навчанні в школі.
Чому гра важлива для розвитку дитини?
Психологи виділяють три основні мети ігрової діяльності:
- гра – ключовий елемент навчання дітей. За допомогою гри діти наслідують дорослих і опановують нові навички;
- гра дозволяє дитині відчути прихильність до однолітків і батьків;
- гра допомагає дитині подолати емоційний стрес.
Все це свідчить про те, наскільки дитині важливо гратися щодня. Тому в дитячих садках для гри відведено так багато часу.
Види ігор, що важливі для розвитку немовлят і дошкільнят
Будь-яка гра – безцільне перекидання м’яча один одному або рольові костюмовані ігри – залучає увагу дитини, розвиває її творчий потенціал і уяву. Розглянемо 11 видів ігор, що сприяють розвитку дитини.
1. Вільна гра
Вільна гра відбувається, наприклад, коли немовля робить хаотичні рухи руками і ногами. З боку це здається випадковими рухами, але це, безперечно, є однією з форм гри. Її часто можна спостерігати у новонароджених і немовлят.
Переваги:
- дитина пробує робити рухи й інтуїтивно дізнається про емоційне збудження;
- вільна гра створює основу для ігрової діяльності в майбутньому.
Приклади:
- хаотичні рухи рук і ніг;
- дитина, як здається, нічого не робить.
2. Паралельна гра
Паралельна гра, як правило, спостерігається у дітей у віці від 1 до 2 років, коли вони граються разом, але мало взаємодіють один з одним. З боку здається, що діти граються кожен сам по собі, не намагаючись привернути увагу інших. Під час паралельної гри дитина може спостерігати за іншими дітьми і вносити на основі цього зміни у свою гру. Але вона не буде намагатися будь-яким чином впливати на своїх однолітків.
Переваги:
- паралельна гра вчить дитину взаємодіяти з однолітками;
- паралельна гра вчить дитину тому, що їй належить, а що – ні;
- паралельна гра вчить дитину рольових ігор.
Приклади:
- випадки, коли дитина ділиться з кимось своїми іграшками;
- рольові та костюмовані гри;
- будівництво замку в пісочниці, у якій граються також інші діти.
3. Асоціативна гра
Асоціативна гра полягає в тому, що діти починають більше цікавитися однолітками і менше уваги приділяти іграшкам. Коли діти взаємодіють один з одним, з боку здається, що в їхній грі немає правил, структури і кінцевої мети. Цей вид гри найчастіше спостерігається у дітей у віці 3-4 років.
Переваги:
- асоціативна гра допомагає дітям соціалізуватися і спілкуватися з однолітками;
- вчить дітей правил спілкування;
- завдяки асоціативній грі діти вчаться ділитися;
- діти розвивають мовні навички;
- діти вчаться вирішувати проблеми і співпрацювати один з одним.
Приклади:
- гра декількох дітей одними і тими ж іграшками;
- обмін іграшками;
- активне спілкування дітей між собою.
4. Одиночна (незалежна) гра
Одиночна гра зазвичай спостерігається у дітей у віці 3-4 років. Під час такої гри дитина захоплена іграшками, вона їх піднімає і розглядає. Вона не цікавиться однолітками, які знаходяться поруч. Одиночна гра важлива для дітей, які ще не освоїли необхідні фізичні або соціальні навички і можуть соромитися підійти до однолітків.
Переваги:
- дитина вчиться бути самостійною;
- дитина приймає самостійні рішення;
- дитина розвиває впевненість, взаємодіючи з однолітками;
- одиночна гра розвиває уяву і креативність дитини;
- дитина самостійно отримує нові знання про навколишній світ;
- дитина вчиться розслаблятися і думати.
Приклади:
- розігрування уявних подій;
- малювання.
5. Уявна гра
Під час уявної гри діти уявляють різні ситуації і себе в певній ролі, а потім розігрують уявні сценарії. Цей вид гри спонукає дитину розігрувати різні емоції.
Переваги:
- уявні ігри розвивають інтерес дитини до навколишнього світу;
- гра розвиває уяву і творчість дитини;
- розвиває навички вирішення проблем;
- розвиває мовні навички;
- заохочує співчуття до оточуючих.
Приклади:
- рольові ігри;
- розмови з ляльками;
- прояви турботи і прихильності до м’яких іграшок.
6. Гра на спостереження
Діти беруть участь у грі в якості глядача. Вони спостерігають за іграми інших дітей, але не беруть в них активної участі. Такі ігри найчастіше спостерігаються у дітей дошкільного віку, які навчаються, спостерігаючи.
Переваги:
- спостерігаючи за іншими, дитина вчиться;
- слухаючи і вивчаючи гру однолітків, дитина розвиває мовні навички.
Приклад:
- випадки, коли дитина проявляє жвавий інтерес до гри інших дітей, але сама не бере в ній участі.
7. Гра-змагання
Це організована гра з чіткими правилами і умовами перемоги і програшу. Футбол і всілякі дворові і настільні ігри – це приклади ігор-змагань.
Переваги:
- дитина вчиться грати за правилами;
- дитина вчиться чекати своєї черги;
- дитина вчиться працювати в команді.
Приклади:
- настільні ігри;
- ігри на вулиці: футбол, настільний теніс, бадмінтон тощо.
8. Гра на співпрацю
У міру зростання діти розвивають свої соціальні навички. У кінцевому рахунку вони вчаться співпрацювати, взаємодіяти і гратися разом. У грі на співпрацю діти разом виконують командну роботу для досягнення спільної мети.
Переваги:
- дитина вчиться ділитися і розуміти однолітків;
- дитина розвиває комунікативні навички;
- починає розуміти цінність командної роботи;
- вчиться самовиражатися;
- підвищує впевненість у собі.
Приклад:
- діти разом будують замок з піску.
9. Символічна гра
Діти використовують різні предмети для виконання дій. Гра на музичних інструментах, малювання, розфарбовування і спів – все це форми символічної гри.
Переваги:
- дитина самовиражається;
- дитина досліджує нові ідеї;
- дитина експериментує і вчиться виражати емоції.
Приклад:
- малювання;
- спів;
- гра на музичних інструментах.
10. Фізична гра
Це вид гри, який передбачає фізичну активність.
Переваги:
- заохочує фізичну активність дитини;
- розвиває велику і дрібну моторику.
Приклади:
- катання на велосипеді;
- хованки;
- ігри з м’ячем.
11. Конструктивна гра
Сюди входять будь-які види ігор, які передбачають конструювання або збирання чогось.
Переваги:
- гра мотивує дитину зосередитися на досягненні мети;
- вчить планування і співпраці;
- вчить наполегливості;
- розвиває адаптивність до нових умов.
Приклади:
- будування з кубиків;
- побудова замку з піску.
Гра вкрай важлива для зростання і розвитку дітей, тому батьки не повинні заважати своїй дитині гратися. По можливості батьки повинні якомога частіше гратися з дитиною – це зміцнює емоційний зв’язок. Коли маленькі діти граються з іграшками, спостерігайте за ними, щоб уникнути нещасних випадків.
Переконайтеся, що дитина має можливість гратися і спілкуватися з однолітками. Ходіть разом з нею в парк або на дитячий майданчик. Це допомагає їй розвинути соціальні навички і вчить ділитися. Переконайтеся, що в дитячому садку, куди ви віддаєте дитину, достатньо уваги приділяється як іграм, так і заняттям за програмою.