Людмила Коваль-Бардаш, кандидатка педагогічних наук, провідна наукова співробітниця відділу інклюзивного навчання Інституту спеціальної педагогіки й психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України розповіла про це детальніше. Короткі тези її виступу, а також запис відео можете переглянути на сторінці онлайн-семінару.
Логопедична служба у дошкільній ланці є вагомим джерелом, яке забезпечує розвиток й корекцію мовлення. На жаль, Положення про логопедичні пункти системи освіти не розглядалося з 1993 року.
Мовленнєва діяльність (розглянемо її, як тригранник)
Мова
- система символічних умовних знаків, які створила та чи інша народність з метою спілкування
- мова є засобом спілкування в духовному і практичному житті людини
- реалізується за допомогою системи знаків для передавання, приймання і використання інформації
Мовленнєва діяльність: структура
форми мовлення:
- зовнішнє
- усне
- письмове
- внутрішнє
Логопедичний супровід
Здійснюється на самому початку потрапляння дитини в заклад. Розпочинається логопедичний супровід з діагностування.
Основні напрями:
- організація сприятливого мовленнєвого середовища
- активізація процесів формування мовлення
- попередження порушень мовлення
- контроль формування логопедичної компетентності
- моніторинг перебігу розвитку мовлення
- забезпечення вчасної логопедичної допомоги
- логопсихологічна допомога батькам
Мовленнєві порушення є фактором, який підлягає інклюзивному навчанню. Якщо дитина з важким мовленнєвим порушенням (наприклад, фонетико-фонематичні, заїкання), для неї забезпечують інклюзивне навчання.
Організація логопедичної допомоги в інклюзивному ЗДО
Дошкільний логопедичний пункт – форма організації корекційно-розвивальної допомоги дітям з вадами мовлення.
Група садочку
- вивчення мовленнєвого розвитку дитини
- внесення у методику перебігу занять відповідних рекомендацій логопеда.
- залучення батьків до корекційно-розвивальної роботи
Мовлення: норма та порушення
Мовленнєве порушення
Відхилення в розвитку мовлення при нормальному слуху і збереженому інтелекті. Порушення мовлення різноманітні, можуть проявлятися в порушенні вимови, граматичного ладу мовлення, бідності словникового запасу, а також у порушенні темпу і плавності мови.
Еталон нормотипового мовлення
Майбутній першокласник зі сформованим мовленням має:
- правильно вимовляти звуки та слова
- говорити достатньо гучно, в адекватному для розуміння темпі
- диференціювати (відрізняти) звуки
- визначати їх послідовність у словах
- правильно погоджувати слова в реченнях (рід, число, відмінок)
- переказувати зміст прослуханих текстів (казки, розповіді) с
- кладати розповіді за малюнками
- знаходити причинно-наслідкові зв’язки в сюжетах з малюнків, казок, мультиків
- мати достатній словниковий запас (орієнтовно 2000 слів), в якому присутні основні частини мови.
Порушення мовлення у дітей дошкільного віку (натисніть на картинку і розгляньте її детальніше)
Діагностика дітей в ЗДО здійснюється у декілька етапів: первинна діагностика, динамічне спостереження, етапна діагностика, поточна діагностика. Розглянемо їх детальніше:
- первинна діагностика – здійснюється з метою визначення рівня мовленнєвого розвитку дитини на початковому етапі вступу до ЗДО та виявлення дітей з тяжкими розладами мовлення. Результатом первинної логопедичної діагностики за умови виявлення таких дітей є надання рекомендацій батькам щодо проходження подальшого обстеження в інклюзивно-ресурсному центрі (ІРЦ).
- динамічне спостереження – здійснюється з метою моніторингу позитивної / негативної динаміки мовленнєвого розвитку, з’ясування доцільності обраних методів та прийомів корекційно-розвиткової роботи, рівню надбаних мовленнєвих навичок. Термін здійснення динамічного вивчення від кількох тижнів до кількох місяців.
- етапна діагностика – періодичність здійснення з метою визначенні ефективності корекційно-розвиткового впливу на загальний розвиток дитини-дошкільника та мовленнєвого зокрема, констатації результативності набутих мовленнєвих навичок дітей, яким надається додаткова освітня послуга з розвитку мовлення. Результати заносяться у таблицю моніторингу ІПР та мовленнєву карту дитини.
- поточна діагностика – може здійснюватися з метою обстеження дітей, що займаються у закладі дошкільної освіти за запитом батьків, педагогів. Такий вид діагностування може здійснюватися у будь-який час протягом навчального року.
Фіксація результатів обстеження мовлення
Логопедичний супровід у сім’ї. Робота з батьками
Поради для батьків
- говоріть з дитиною із самого моменту народження. Навіть новонародженим корисно чути мову
- відповідайте на гуління і лепіт своєї дитини
- грайте з нею в прості ігри типу «Ладусі» та ін.