На початку 2021 року в Миколаєві створили 226 інклюзивних класів, що на 66 класів більше ніж у 2020 році. У них навчається 326 дітей з особливими освітніми потребами.
У четвертому класі загальноосвітньої школи №25 навчається три дитини з особливими освітніми потребами. Разом із вчителем працює асистентка, яка допомагає дітям виконувати завдання на уроці, проводить фізхвилинки.
“Діток ми не відрізняємо. Дітки граються з усіма та оцінюються так, як всі учні – вербально. І мають програму однакову”, – розповіла асистентка вчителя Валентина Іванова.
Десятирічний син Дарини Дашевської Микита навчається в цій школі за індивідуальним планом.
“У нас когнітивний розлад і аутизм, проблеми з моторикою. Ми йдемо після уроків, погодинно займаємося окремо з логопедом, психологом. Ритміка у нас є, яку проводить директор школи. Але іноді ми приходимо раніше, щоб Микита мав змогу спілкуватися з дітками”, – розповіла Дарина Дашевська.
Вчителька, яка індивідуально займається з Микитою, говорить, що важливо знайти підхід до дитини з особливими освітніми потребами.
“Я, як вчитель, маю кожен свій день будувати в співпраці з цією дитиною, відповідно до того, як дитина себе почуває. Інколи буває таке, що доводиться через гру, через ігрові прийоми, починати спілкуватися”, – розповіла вчителька Ольга Єременко.
Перші інклюзивні класи в школі створили сім років тому. За словами практичної психологині Наталі Омельченко, інклюзивне навчання позитивно впливає на відносини в колективі.
“Дуже позитивні результати, тому що бачимо, як змінюється діти. Найстарша дитина, яка навчалась у нас в інклюзивному класі – це семикласник. Настільки ця дитина соціалізувалась, адаптувалась до суспільства”, – говорить Наталя Омельченко.
У школі №25 одинадцять дітей з особливими освітніми потребами, які навчаються в першому, другому, третьому, четвертому та п’ятому класах.
“Ми наказом директора, на підставі заяви батьків і висновку інклюзивно-ресурсного центру, створюємо такий клас. Передбачено обов’язково супровід, це вводиться посада асистента вчителя. Також вводиться корекційно-розвиткові зайняття для того, щоб коригувати те чи інше направлення. Це робота з психологом, робота із вчителем-логопедом, робота з ритміки або лікувальної фізкультури”, – розповіла директорка Миколаївської ЗОШ №25 Анжела Піляєва.
Якщо в школі немає психолога, логопеда та інших спеціалістів, які мають працювати з дітьми з особливими освітніми потребами, директор має їх наймати на основі цивільноправового договору.
“Гроші на укладання таких договорів, тобто на роботу таких спеціалістів, видаються державою, спеціальна субвенція на навчання дітей з особливими освітніми потребами”, – сказала заступниця начальника управління освіти Миколаївської міської ради Світлана Макарова.
Комплексну оцінку розвитку дитини визначають в інклюзивно-ресурсних центрах. Там же надають і консультації школам щодо роботи з дітьми з особливими освітніми потребами. Там, як правило, з дитиною спілкуються практичний психолог, вчитель-реабілітолог, вчитель-логопед, вчитель-дефектолог.
Інклюзивні класи створили в 46-ти школах Миколаєва. За словами заступниці начальника управління освіти Світлани Макарової, кількість інклюзивних класів може змінюватися протягом навчального року.