Міністерством освіти і науки розроблено проект Концепції реалізації державної політики щодо створення мережі екзаменаційних центрів.
Метою концепції є розбудова механізмів оцінювання навчальних досягнень здобувачів освіти та проведення досліджень якості освіти з використанням цифрових технологій.
Зокрема, концепція передбачає створення та розбудову мережі екзаменаційних центрів для проведення окремих видів освітніх оцінювань з використанням комп’ютерної техніки.
За визначенням авторів документа, паперовий формат проведення освітніх оцінювань, що сьогодні використовується в Україні, потребує складних логістичних процесів, а успіх його реалізації залежить від багатьох чинників.
Натомість започаткування різних освітніх оцінювань в комп’ютерному форматі стимулюватиме розвиток національної системи освітніх оцінювань, яка наразі є фрагментарною, не охоплює всі рівні освіти та освітні галузі, окремі з застосовуваних інструментів не проводяться на регулярній основі.
Завданням мережі екзаменаційних центрів стане проведення освітніх оцінювань, в т.ч. міжнародних досліджень якості освіти, серед яких проведення PISA в комп’ютерному форматі, проведення моніторингів якості освіти регіональних рівнів, проведення іспитів на рівень володіння державною мовою, проведення незалежного тестування як етапу сертифікації педагогічних працівників, проведення сертифікаційного іспиту з української мови як іноземної, проведення комп’ютерного тестування як форми перевірки знання законодавства під час конкурсного відбору на посади керівників закладів загальної середньої освіти.
Автори концепції вважають доцільним створення екзаменаційних центрів як відокремлених структурних підрозділів регіональних центрів оцінювання якості освіти. Планується, що такі екзаменаційні центри, функціонуватимуть в кожному регіоні, що забезпечить проведення різних видів зовнішніх оцінювань в комп’ютерному форматі на регіональному рівні.
Концепція передбачає три етапи її реалізації впродовж 2021-2023, 2024-2027 та 2028-2030 років.
На першому етапі передбачається розроблення програмного забезпечення для проведення освітніх оцінювань в екзаменаційних центрах, створення екзаменаційних центрів в кожному обласному центрі та Києві, їх облаштування, а також пілотне впровадження освітніх оцінювань та тестувань в комп’ютерному форматі в екзаменаційних центрах.
Під час другого етапу планується проведення аналітичних досліджень щодо ефективності наявної мережі екзаменаційних центрів, збільшення кількості екзаменаційних центрів для обслуговування потреб великих міст та розширення кількості міжнародних освітніх оцінювань.
На третьому етапі реалізації концепції буде розроблена і впроваджена система підготовки фахівців, які залучатимуться до роботи в екзаменаційних центрах та розпочате проведення моніторингових досліджень якості освіти на різних її рівнях в комп’ютерному форматі.
Варто зазначити, що автори концепції також зауважують, що хоча здійснення зовнішнього незалежного оцінювання в комп’ютерному форматі на сьогодні не є можливим, в тому числі через кількість потенційних учасників тестування, однак планування й реалізацію нових видів освітніх вимірювань в Україні важливо забезпечити в комп’ютерному форматі, оскільки це дозволить значно пришвидшити виконання окремих операційних складових тестування та оптимізувати їх.