Трансформація мережі закладів середньої освіти обумовлена необхідністю виконання Закону України «Про освіту» та «Про повну загальну середню освіту». Цими законами передбачене формування мережі з урахуванням соціально-економічної та демографічної ситуації, а також відповідно до культурно-освітніх та інших потреб територіальної громади. Рішення про утворення, реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання закладу як окремих юридичних осіб приймає його засновник, в даному випадку – Миколаївська міська рада. Розвиток мережі комунальних початкових шкіл, гімназій і комунальних ліцеїв забезпечує також міська рада.Законодавцями вироблені основні підходи до реформування. Базові показники процесу наступні:
– кожна особа має право здобувати початкову та базову середню освіту в закладі освіти, що найбільш доступний та наближений до місця проживання особи;
– початкова школа функціонує як окрема юридична особа або як структурний підрозділ гімназії. Гімназія та ліцей функціонують як окремі юридичні особи. Як виняток, за рішенням засновника ліцей може також забезпечувати здобуття базової середньої освіти;
– для започаткування та провадження освітньої діяльності комунального ліцею у його складі має бути створено та функціонувати не менше чотирьох 10 класів;
– раціональне використання проектної потужності закладів;
– зручність розташування та транспортна розв’язка – для ліцеїв.
Управління освіти ММР здійснило вже перші кроки по реформуванню закладів загальної середньої освіти і проаналізувало стан мережі, учнівський контингент, раціональність використання ресурсного забезпечення. Також проаналізовано інформацію про продовження навчання здобувачами освіти за останні п’ять років та проведено опитування щодо продовжено навчання 9-класниками у 2021/2022 роках.
За попередньою інформацією, наданою керівниками закладів загальної середньої освіти, у 2021/2022 н.р. з 3763 9-класників планують продовжити навчання у 10-х класах – 2306 (61,3%), що складатиме 78 – 80 класів по 30-28 здобувачів освіти. У попередні роки в 10-х класах продовжили навчання:
– 2015/2016 рр.– 65,2 % дев’ятикласників;
– 2016/2017 рр.– 64,3 % дев’ятикласників;
– 2017/2018 рр.– 65 % дев’ятикласників;
– 2018/2019 рр.– 65,1 % дев’ятикласників;
– 2019/2020 рр.– 67,1 % дев’ятикласників;
– 2020/2021 рр.– 64,3 % дев’ятикласників;
При міському голові діє дорадчий орган – муніципальна рада з питань освіти. Саме муніципальна рада приймає колегіальне рішення щодо трансформації існуючої мережі закладів загальної середньої освіти.