Усі досвідчені вчителі знають, що навіть, якщо розповідаєш певну тему вже 30-й рік поспіль, один і той же урок у кожному класі є унікальним і його неможливо повторити в іншому. «Чому?» – ймовірно, запитають молоді спеціалісти. – «Тому, що кожен клас по-різному сприймає один і той же навчальний матеріал, тож педагогу щоразу доводиться залучати різні прийоми і методи для кожної спільноти учнів».
Пропонуємо ефективний прийом для рефлексії у скарбничку кожного молодого спеціаліста.
«Три М» – навчальний прийом, який доцільно впроваджувати наприкінці уроку з метою рефлексії. У кінці заняття учні мають відзначити 3 момента за певним критерієм, які вони найбільш уподобали впродовж уроку.
Окрім того, кожен зі школярів також має або зазначити 1 дію, власне виконання якої дозволить зробити для нього наступний урок більш продуктивним або внести 1 конкретну пропозицію щодо удосконалення освітнього процесу (поглиблення розгляду деяких тем, що є цікавими, додавання певних форматів та інше).
Цей прийом доцільно проводити з певною періодичністю наприкінці уроку з учнями середніх та старших класах. Він стане у пригоді як для для самоаналізу роботи учнів, так і з метою аналізування вчительської роботи. Також цей прийом допоможе швидше налаштуватись педагогу на новий клас та отримати зворотній зв’язок від учнів про те, що їм найцікавіше.
Приклади найяскравіших моментів, які можна аналізувати наприкінці уроку:
- Три моменти, які здивували в процесі уроку, і про які з них захотілося б дізнатися більше. Така рефлексія дозволить активувати пізнавальні потреби учнів та розрядити обстановку наприкінці уроку.
- Три моменти, які міцно зв’язалися з вивченим раніше матеріалом. Це дозволить згадати пройдене і систематизувати отримані знання.
- Три моменти, під час яких учні зіткнулися з труднощами, і як вони подолали або не змогли подолати. Така рефлексія дозволить звернути увагу на пробіли знань учнів у межах вивчення теми або недостатність досвіду роботи з певними типами завдань та інше та допоможе знайти способи подолання цих труднощів.
- Три моменти, які здалися в роботі вчителя найбільш вдалими, і один невдалий момент.
Такий формат рефлексії доречно використовувати при роботі зі старшокласниками з метою самоаналізу вчителем, які методи і прийоми є найбільш ефективними і цікавими для класу, а які варто виключити чи доопрацювати.
Як досягти того, щоб кожен учень мав змогу висловити власну думку і бути почутим?
Для цього можно скористатися одним із запропонованих форматів:
- запропонуйте учням висловитись по черзі на кшталт прийому «Світлофор»;
- об’єднайте учнів у команди та запропонуйте створити на ватмані спільну схему, в якій будуть окремими гілками прописані думки кожного учасника команди;
- запропонуйте учням написати свої 3 яскравих моменти на кольорових стікерах та приклеїти до класної дошки;
- попросіть школярів написати свої думки з приводу уроку на окремих маленьких аркушах та здати їх у кінці уроку вчителю.
Кожних з цих форматів дозволяє отримати зворотній зв’язок від учнівської спільноти для подальшого удосконалення освітнього процесу та підлаштування його під конкретний клас.
Впровадження прийому «Три М» дозволяє одночасно «поцілити кількох зайців одним пострілом»:
- По-перше, він дає змогу зробити ефективним самоаналіз кожному учаснику освітньо-виховного процесу – учні мають змогу підсумувати значення уроку, а вчителю дозволяє зрозуміти, що із запланованого найбільш припало до душі учням, та зрозуміти, наскільки вдалими для конкретного класу є прийоми і методи, які були обрані для роботи.
- По-друге, дозволяє обмінюватись думками з метою покращення освітнього процесу.
- По-третє, формує доброзичливу атмосферу в колективі та дозволяє закінчити урок на позитивній ноті.
А які прийоми рефлексії під час завершення уроку використовуєте ви?