Творче мислення – це оригінальність і незвичність висловлюваних ідей, прагнення до інтелектуальної новизни у вирішенні завдання (проблеми), здатність бачити предмет під новим кутом зору і продукувати ідеї.
Для розвитку творчого мислення школярів у процесі навчання Тетяна Здравчева – дефектологиня, практична психологиня, вчителька початкових класів – пропонує такі типи нестандартних завдань:
- розв’язування вправ на розвиток уміння висловлювати здогадки, припущення, доводити істинність певних тверджень;
- збагачення навчального матеріалу завданнями комбінаторного типу та задачами з логічним навантаженням;
- використання цікавинок на уроках. Наприклад: завдання для інтелектуального самовдосконалення, головоломки, ігрові вправи, задачі-вірші, вірші з «хитрою» римою тощо.
Під час використання матеріалу потрібно зважати на такі рекомендації:
- На уроці додаткові вправи мають грунтуватись на використанні життєвого досвіду дитини;
- Не обов’язково, щоб учень розв’язав нестандартну задачу самостійно, важливо створювати такі ситуації, щоб він подумав над задачею, спробував її розв’язати.
- Під час самостійного розв’язання творчих вправ не варто обмежувати дітей у виборі способів їх розв’язання.
- Бажано максимально заохочувати пошуки різних способів розв’язання задач, знаходити серед них найраціональніші.
- Не слід підказувати хід розв’язування, значно важливіше правильно спрямувати думку учня, головне – сам процес генерування творчих ідей.
Одним із завдань теми вебінару пракичної психологині Тетяни Здравчевої, який відбувся вчора, – сприяти покращенню вродженених методів мислення: метод спроб та помилок (МСіП), здоровий глузд, мислення за аналогією, мислення за асоціацією.
Мислення методом спроб та помилок зароджується в ранньому дитинстві коли дитина починає пізнавати світ: торкається руками, пробує, дивиться, слухає – накопичує образи і поняття, шукає зв’язки між своїми діями і результатами цих дій. У процесі накопичення досвіду і знань, малюк поступово переходить від наочно-дійового та наочно-образного мислення до більш складних видів: абстрактно-понятійного і логічного.
Переваги МСіП:
- цьому методу не потрібно спеціально навчатись
- методична простота розв’язку («А що, як спробувати зробити так?»)
- задовільно розв’язуються прості задачі
- вчить наполегливості та терпінню.
Головний недолік МСіП полягає в тому, що відсутні прийоми і способи, які допомагали б проникнути в підкірку та вилучити звідти сильну ідею розв’язку.
Розвивати здоровий глузд можна за допомогою розв’язку задач на кмітливість.
Добірка задач на кмітливість:
1. У ставку плавало 5 качок. Дві з них пірнули. Скільки качок залишилось у ставку?
2. Маса гусака – 2 кілограми. Скільки він важитиме, коли стане на одну ногу?
3. З-під воріт виглядає 8 собачих лап. Скільки собак за воротами?
4. Скільки кінців у однієї палиці? А у половини палиці?
5. Мама розрізала шоколадний батончик на три частини. Скільки розрізів їй довелось зробити?
6. Сашко і Сергійко гралися у дворі. Під камінцем вони знайшли дві копійки. Скільки копійок знайшов би Сашко, якби грався сам?
7. Сергійко йшов берегом річки і ніс у рюкзаку ключі, кросівки, м’яч та цукерки. Спіткнувся і все це впустив у воду. Що з цих речей буде легко дістати? Що важко? А що взагалі неможливо?
8. Коли Миколі було 4 роки, Олегу було 5 років. Тепер Миколі 5 років. Скільки років Олегу?
Одним з недоліків здорового глузду є те, що він не бере до уваги фантазію. А це часто призводить до ситуації коли знання є, але задача не розв’язується, бо варто «увімкнути» фантазію.
Мислення за аналогією
Умовиводи за аналогією – це отримання знань про маловивчений предмет шляхом переносу на нього знань про подібне до нього за суттєвими ознаками.
Розрізняють декілька видів аналогій:
- за властивостями (м’яке, рідке, солодке, кругле тощо)
- за функцією (нора-дім-гніздо; зуб-різець-ніж.)
- за образами
- за відношеннями різної природи
Як розвивати у дітей навички мислення за аналогією
Так як аналогія – це схожість предметів і явищ за певними властивостями та ознаками, слід спочатку навчити дітей визначати властивості і ознаки предметів, навчити їх порівнювати та класифікувати.
Вправи на розвиток мислення за аналогією:
Завдання – назвати вид аналогії:
1. серце – насос (за функцією)
2. сонце – горошина (за формою)
3. бритва – коса (за функцією)
4. вітер – вентилятор (за функцією)
5. фото – картина (за образом)
6. дихання – горіння (за спільними процесами)
7. трактор – кінь (за функцією)
8. шкура – шуба (за функцією)
Різновид вправи:
Школа – навчання, лікарня – …. Лікування
За матеріалом:
Ніж – … сталь
Стіл – … дерево
За функцією:
Паротяг – …вагон
Кінь – … віз
За антонімом:
Бігти – … стояти; кричати –… мовчати.
Мислення за асоціацією
Асоціація – це зв’язок між окремими уявленнями, при якому одне з уявлень викликає інше. Виникає «місток» між розв’язуваною задачею і вихідними ознаками чи властивостями іншого об’єкта. Цим іншим об’єктом може бути будь-що: системи з живої чи неживої природи, казкові персонажі, будь-які спогади, образ чи символ, навіть запах чи звук.
Якщо аналогія – це схожість, аналіз – це розчленування, то асоціація – це зв’язування якихось властивостей, якостей, може бути навіть дуже далеких. Тому асоціативне мислення – це ще й творчий синтез.
Цілі асоціативного мислення:
1. створення нових оригінальних ідей
2. створення смислових зв’язків
3. стимуляція уяви
4. покращення запам’ятовування і пригадування
Вправи для розвитку асоціативного мислення
Вправа 1. Назвіть дитині будь-який предмет, явище, істоту та попросіть описати його по пам’яті. Вихованцеві варто ставити допоміжні запитання, – це допоможе малюку на початку справитись із завданням. Слід зауважити, що головна умова розповіді-опису – це асоціативні порівняння. Наприклад, круглий як…, великий як…, слизький як…, і т.д.
Вправа 2. Складання асоціативних ланцюжків. Ланцюг асоціацій починає будь-яке слово-символ або образ. Потім промовляється наступне слово, що вільно виникло за асоціацією і так далі.
Вправа 3. Дається два слова. Потрібно знайти ланцюжок слів-образів, які би починалися першим словом і закінчувалися другим. Наприклад, море – тролейбус, або вітрило – помідор.
Вправа 4. Гра «Данетка». На столі розкладається багато предметів або картинок. Учням ставлять запитання: «Який предмет я загадав/ла?» Можливі допоміжні запитання:
- Предмет (картинка) лежить в правій стороні стола? «Так»
- Предмет (картинка) лежить у верхньому куті стола? «Ні» і т.д.
Скоротивши поле пошуку за «місцем знаходження на столі» можна використовувати видові ознаки: форма, колір, вага…
Вміння ставити запитання
Вправа 1. Дітей ділять на 2 групи. Кожній групі показують свою репродукцію стільки часу, скільки потрібно дітям. Потім зображення першої групи передають другій групі дітей, і вони ставлять запитання за картинкою про всі деталі учасникам другої групи. Потім роблять навпаки. Та команда, яка відповіла на всі питання, вважається переможницею.
Допитливість у дітей – це норма, навіть одна з ознак обдарованості, тому дуже добре, доли дитина ставить запитання, і тривожно, коли не ставить.
Щоб діти не боялися ставити запитання, потрібно переконати їх в тому, що чогось не знати – зовсімне соромно: соромно не знати, якщо можна дізнатись. Потрібно хвалити малюків не лише за правильні відповіді, а й за хороші запитання. Хочеш бути розумним – став запитання.
Вправа, що вимагає скласти ієрархію частин
Необхідно, щоб кожна наступна частина була частиною попередньої.
1. Дзвінок, кермо, важіль керма, рама, велосипед, кришка дзвінка.
2. Рукав, пальто, шафа з одягом, нитки, ґудзик, меблі, квартира, будинок.
3. Олівець, пенал, портфель, грифель, школа, клас.
Вправа «Що посередині?»
Наприклад: колесо – ? – транспорт. Відповідь: колесо – автомобіль – транспорт.
1. Ганок – ? – село; яблуко – ? – сад; шнурок – ? – взуття; лист – ? – дерево; Сторінка – ? – бібліотека; Шкаралупа – ? – курка; вітрило – ? – корабель.
Вправа «Я винахідливий оптиміст»
Гуляти добре тому, що….
…Стаєш румяним і здоровим.
Ставати здоровим добре, тому, що …
… можна встигнути багато чого зробити.
Встигнути багато зробити – добре, тому, що…
…можна принести багато користі.
Принести користь – це добре, тому, що…
… люди будуть вдячні.
Люди будуть вдячні – це добре, тому, що …
… вони будуть почувати себе щасливими.
Почувати себе щасливим – це добре, тому, що …
… бути щасливим – це смисл життя.
Вправа «Два невиправні песимісти»
Гуляти погано, тому, що…
… можна застудитися.
Застудитися – це погано, бо…
…можна захворіти.
Захворіти – це погано, тому, що…
… потрапиш в лікарню.
Потрапити в лікарню погано, тому, що…
… тому, що там дають гіркі пігулки.
Гіркі пігулки – це погано, тому, що…
… отримуєш неприємні відчуття.
Неприємні відчуття – це погано, бо…
… не відчуваєш себе щасливим.
Бути нещасним – це погано, тому, що…
… життя стає сумним і нудним.
Вправа на розв’язання протиріч «оберни шкоду на користь»
Промочити ноги – це ПОГАНО, тому, що…
Можна захворіти
Захворіти – це ДОБРЕ, тому, що…
Не потрібно ходити до школи.
Не ходити в школу – це ПОГАНО, тому, що…
Нудно сидіти вдома
Сидіти вдома – це ДОБРЕ, тому, що …
Бо можна багато гратись. І т.д.
Отже, використовуючи вправи та завдання на розвиток творчого мислення, задіюючи в освітньому процесі основні види мислення і способи розв’язання творчих задач, ми розвиваємо мисленнєві здібності дітей.
Якщо вам сподобався цей матеріал, радимо переглянути вебінар Тетяни Здравчевої повністю. Спікерка розповіла розкрила особливості роботи з матеріалом, описаним вище. За бажанням, наприкінці вебінару ви можете пройти тестування і замовити сертифікат про участь!