6 ігор для розвитку різних видів пам’яті в учнів початкових класів НУШ

Багато хто зі школярів неоднаково запам’ятовує і засвоює різні навчальні предмети. Пояснюються ці факти не індивідуальними особливостями пам’яті, а різним рівнем інтересу до предметів, що вивчаються.

Педагогічна практика показує, що коли вчитель викликає в учнів інтерес до, так званих, неулюблених предметів, засвоєння навчального матеріалу з цих навчальних дисциплін різко покращується.

Тому так важливо, щоб прийоми та вправи з розвитку памяті малюків відбувались  у вигляді веселої гри, та викликали в учнів позитивні емоції. Саме про такі ігри розповідає Тетяна Миколаївна Здравчева, психологиня,  вчителька початкових класів, дефектологиня.

В залежності від того, що саме людина запам’ятовує і відтворює, розрізняють такі види пам’яті:

  • Образну пам’ять
  • Рухову пам’ять
  • Емоційну пам’ять
  • Словесно-логічну пам’ять

Для розвитку різних видів пам’яті є 6 ігор:

1. Гра «Що змінилось?»

Гра полягає в тому, що на картинці-шаблоні створюємо сюжет з деталей, що подані до гри: вирізані деревця, квіти, гриби, тварини, птахи, люди, транспорт тощо.

Створений сюжет пропонуємо дітям до розгляду 1-2 хвилини. Даємо установку на запам’ятовування. Потім зображення закривається.

В цей час вчитель змінює деякі деталі сюжету (замінює їх іншими, або ж міняє місцями, вилучає).

Наступним етапом буде демонстрація вже зміненого педагогом сюжету. Вчитель просить учнів пригадати, що змінилось.

Поради

  • На початковому етапі не обтяжувати картинку-шаблон  великою кількістю деталей.
  • Поступово ускладнювати сюжет картинки-шаблона.
  • Деталі сюжету на картинці-шаблоні, під час гри, можна переставляти місцями, вилучати, замінювати схожими, додавати нові.
  • Завжди давати малюкам достатньо часу для запам’ятовування.
  • Організовувати ігри в парах, чи в командах.

Як виготовити

Підібрати картинку-шаблон та деталі до неї . Все вирізати, заламінувати.

2. Гра «Рушнички кольорові»

В цій грі можемо попросити дитину відтворити в пам’яті образи предметів та пригадати їх колір. Записати їх на «рушничку» маркером.

Поради

  • Час виконання гри визначає педагог. Для ускладнення гри можна обмежити учнів в часі який дається на виконання завдання.
  • Можна обмежити малюків у виборі слів запропонувавши  конкретну тему. Наприклад, записати лише живих істот певного кольору, або плоди певного кольору, тощо.
  • Для командного варіанту гри не бажано обмежувати дітей певною темою, інакше учні швидко вичерпають варіанти відповідей і гра зупиниться.
  • Словесно-логічна пам’ять виявляється в запам’ятовуванні думок, понять, суджень,  умовиводів, які відображають предмети та явища в їх істотних зв’язках  і відношеннях.

3 Гра «Я поклав у мішечок»

Педагог починає гру і говорить: «Я поклав у мішок яблуко» наступний гравець повторює сказане і додає своє слово: «Я поклав у мішок яблуко і банан» і так далі.

Порада

  • У цій грі немає переможців. Діти можуть підказувати одне одному. Важливо, щоб діти розвивали в собі здатність згадувати.

4. Гра «Запам’ятай листочок» та  гра «Знайди свого метелика»

Ці ігри схожі. Їх суть полягає в тому, що кожній дитині дають фрагмент загальної картинки. Учень має його запам’ятати, потім закрити свій фрагмент і знайти його по пам’яті на загальному зображенні яке пропонує педагог.

Як виготовити

Вибрати зображення зі схожими складовими загальної картинки. Вирізати, заламінувати.

Порада

Для запам’ятовування свого фрагменту вчитель дає учневі достатньо часу.

5. Гра «Спостережливий глядач»

Гра полягає в тому, що дітям пропонують розглянути картинку дуже пильно і запам’ятати всі деталі. Установка на запам’ятовування перед грою дуже важлива! Потім учитель закриває картинку і ставить запитання на які діти мають давати відповіді по пам’яті.

Примірні запитання:

  • Який предмет на картинці найважчий, найлегший?
  • Який предмет колючий,?
  • Що було зроблено зі скла?
  • Який предмет був на картинці твердий, м’який?

6. Гра «Впізнай букву»

Педагог демонструє такі зображення де, на перший погляд, важко розпізнати букви. Але придивившись та згадавши, їх можна впізнати.

Дана гра тренує не лише пам’ять, а й увагу та уяву.


Нюанси цих ігор ви можете побачити й почути безпосередньо під час вебінару Тетяни Здравчевої. За перегляд вебінару можна отримати сертифікат, який зараховуватиметься у підвищення кваліфікації:

Вебінар: vseosvita.ua/rozvitok-riznih-vidiv-pamati

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *