Весь світ переживає атаку нового вірусу COVID-19, який прийшов до нас із Китаю. Закривають сполучення між країнами, міжнародні аеропорти та пункти пропуску на кордонах, ізолюють громадян удома, скасовують масштабні події в усьому світі. Україна в цьому плані не стала виключенням і переходить на режим карантину. Це означає, що всі масові заходи скасовуються, закриваються дитячі садочки, школи і заклади вищої освіти.
Але що в цьому випадку робити студентам та викладачам закладів освіти, щоб не переривати навчальний процес? Ми дамо кілька порад, які можуть допомогти у цій ситуації.
Топ-3 системи для онлайн-навчання
Перше, що необхідно зробити — звернути увагу на системи дистанційного навчання, які поширені в усьому світі. IT-технології приходять на допомогу викладачам та студентам: існує багато інструментів та продуктів, розроблених для підтримки онлайн-навчання, і їх можна підключити, не виходячи з дому, маючи лише доступ до інтернету.
Наведемо ТОП-3 систем, які, на нашу думку, можна підключити за 2 дні і не втратити зв’язок зі студентами під час карантину.
Moodle – безкоштовна і відкрита система управління навчанням, яка може поєднувати у собі комунікацію між викладачами та студентами. Надає безліч можливостей, серед яких: виконання завдань, завантаження файлів, обмін повідомленнями, оцінювання та календар подій. Також, у Moodle інтегровані сучасні технології для перевірки робіт на плагіат плагіатчекером Unicheck.
Google Classroom — безкоштовний веб-сервіс для обміну файлами. У сервісі можна завантажувати роботи, редагувати їх, оцінювати тестові або контрольні роботи. Для початку роботи сервісу достатньо мати лише пошту Google (Gmail). Сервіс може допомогти не випасти з процесу навчання як маленьким школам, так і великим закладам освіти.
«Microsoft Teams» — центр для командної роботи в Office 365. Це більш спрощений варіант систем управління навчанням, проте він дозволяє класу чи навчальній групі комунікувати та обмінюватися файлами. Програма об’єднує все в спільному робочому середовищі, яке містить чат для обговорень, файлообмінник та корпоративні програми.
«Я в навчальному процесі використовую примітивну LMS-систему «Google classroom», яка в Європі запроваджена майже в усіх школах. Дана система проста і дуже зрозуміла в роботі. Вона дозволяє планувати навчальний процес, створювати курси, спілкуватися одночасно з усіма студентами та багато іншого», — зазначає PhD студентка кафедри міжнародної економіки КПІ, Валерія Мельникова.
«Головне, classroom має інтеграцію з усіма сервісами Google та з іншими додатковими сервісами, наприклад, на перевірку плагіату. Це дуже зручно, особливо коли студенти здають багато робіт, які повинні бути унікальними. Мова не про те, що треба використовувати тільки ту чи іншу систему, мова про зручність та функціонал. Я думаю нашим університетам треба звернути увагу на існуючі LMS-системи на ринку, а не розробляти свої, тільки якщо це не Гарвард або Кембридж», — підкреслює Валерія.
Швидкий спосіб для організації онлайн-навчання
Якщо немає можливості швидко впровадити систему управління навчанням для своєї групи, факультету чи університету, викладачам завжди прийдуть на допомогу такі комунікаційні платформи, як Zoom, Hangouts чи Skype. Це спростить передачу домашніх завдань та допоможе підтримати зв’язок зі студентами під час карантину.
Перевірка на плагіат
Дистанційне навчання вирішує проблему не лише фізичної присутності студента та викладача в одній лекційній аудиторії, а й полегшує доступ до навчальних матеріалів, тестових завдань та надає можливість перевірки завдань онлайн. Одним із плюсів дистанційного навчання та використання онлайн-ресурсів для нього, є інтеграція з системами перевірки робіт на плагіат. До прикладу, поширений в Україні Moodle інтегрований із плагіатчекером Unicheck, за допомогою якого викладач одразу може перевірити наявність запозичень чи плагіату у рефераті, курсовій, есе чи будь-якій іншій текстовій роботі студента.
Онлайн-навчання – надзвичайно актуальний метод підтримання безперервності освітнього процесу під час карантину. Незважаючи на те, як довго він триватиме – викладач має можливість підтримувати зв’язок з учнями та студентами, допомагати їм та постійно перевіряти їхні роботи. Безумовно, такі можливості мають розглядатися не лише як вимушені міри: перехід освіти в онлайн має стати рівноправною складовою освітнього процесу разом з стаціонарним викладанням. Це майбутнє, до якого мають готуватися освітні заклади всього світу. І якщо ми не хочемо залишитися поза світовими тенденціями – то якраз зараз Україна має чудовий шанс почати масове запровадження онлайн-навчання.
Ельвіра Жуковська, Unicheck Україна