Ще коли я працював в міністерстві, до мене досить часто зверталися батьки зі скаргами на перевантаження дітей домашніми завданнями. Нарікали на складні програми МОН (бо так їм говорили вчителі) та плакалися, що діти мають по ночах вчитися, бо не встигають все виконувати.
Я радив їм взяти відповідальність на себе та дозволяти дітям не виконувати всі домашки. У відповідь на подив, не розуміння і погану оцінку, як аргумент, я пропонував їм зробити вибір між хорошою оцінкою (саме оцінкою, а не знаннями) і здоров’ям дитини.
Із запровадженням дистанційного навчання в умовах карантину яскраво прослідковуються дві крайнощі:
- «заблокували вайбер вчительки» (відправили дитину на село, не цікавимося дистанційним навчальним процесом);
- дивимося уроки по ТБ (тепер це на загальнонаціональному рівні), виконуємо завдання, що їх надсилають вчителі, шукаємо можливості попрацювати на інших освітніх ресурсах (час же є).
Обидві крайнощі є поганими. Карантин – це не канікули, і батькам потрібно контролювати, щоб дитина перебувала в навчальному тонусі та не завалила майже піврічний освітній процес. Як вчитель скажу, що після літніх канікул, учнів не менше місяця доводиться вводити в освітнє русло. Ми навіть не знаємо, що буде після піврічного простою.
Щодо повного завантаження дітей, то тут я б рекомендував батькам звернути увагу на санітарні норми. Вони рекомендують:
- для учнів 1 класів – не більше 20 навчальних уроків (по 35 хв) на тиждень/ 4 уроки щоденно;
- для учнів 2 класів – не більше 22 уроків (по 40 хв) на тиждень/~ 4,5 уроки щоденно;
- для учнів 3-4 класів – не більше 23 уроків (по 40 хв) на тиждень/~ 4,5 уроки щоденно;
- для учнів 5 класів – не більше 28 уроків (по 45 хв) на тиждень/~ 5,5 уроки щоденно;
- для учнів 6 класів – не більше 31 уроків (по 45 хв) на тиждень/~ 6 уроків щоденно;
- для учнів 7 класів – не більше 32 уроків (по 45 хв) на тиждень/~ 6,5 уроків щоденно;
- для учнів 8-11 класів – не більше 33 уроків (по 45 хв) на тиждень/~ 6,5 уроків щоденно.
Окрім того, варто врахувати, що це не тільки уроки математики, української мови, фізики чи іноземної, а й уроки, що дають можливість дитині відволіктися від складної розумової праці та переключитися на творчу чи фізичну діяльність (література, трудове навчання, образотворче мистецтво, музичне мистецтво тощо). А якщо зважити, що не всі шкільні уроки є напруженими, а на перервах учні можуть з однокласниками зняти емоційну напругу, чого позбавлені під час карантину, то вартувало б граничне навантаження скоротити ще на третину.
Санітарні норми також виділяють окремий час для виконання домашніх завдань:
- для учнів 3 класів це не більше 1 години 10 хв на день;
- для учнів 4 класів це не більше 1 години 30 хв на день;
- для учнів 5-6 класів це не більше 2 години 30 хв на день;
- для учнів 7-9 класів це не більше 3 годин на день;
- для учнів 10-11 класів це не більше 4 годин на день.
Отже батькам варто відповідально поставитися та збалансувати режим навчання/відпочинок своїх чад в умовах карантину. Тепер це точно їхня зона відповідальності. І ні на кого буде вішати собак. В батьків є (та й буде) супер важливе завдання підтримувати навчальний ритм, мотивацію до навчання та, водночас, слідкувати, щоб це не зашкодило здоров’ю дитини.
Автор: Сергій Дятленко, експерт з питань освіти.