Як створити стратегію розвитку школи і зробити заклад якісним – поради Держслужби якості освіти

nus.org.ua

Державна служба якості освіти запустила інформаційний ресурс та анімовані відеоролики про те, що таке якісна школа та система забезпечення якості освіти.

Це зробили в межах інформаційної кампанії про систему забезпечення якості освіти в школах, повідомляють на сайті МОН.

Мета кампанії – інформувати батьків, учнів, директорів, вчителів і громади, якою має бути якісна школа і як кожен учасник освітнього процесу може допомогти закладу стати кращим.

Ресурс розповідає про процедури самооцінювання та інституційний аудит: інструменти, які використовують, та який результат може отримати школа. Це має допомогти покращити якість освіти. Також там є інформація, що можуть зробити батьки, аби допомогти школі бути кращою.

Директорам радять розробити стратегію розвитку школи:

  • спочатку створити робочу групу за участі керівника, заступників, представників педагогічного колективу, учнів;
  • далі – провести мозковий штурм, напрацювати проєкт стратегії, винести документ на розгляд та обговорення педагогічної ради;
  • щоби реалізувати стратегію, треба підтримка засновника закладу.

У стратегії розвитку школи мають бути такі блоки:

  • Цінності закладу. Цінності – це фільтр поведінкових моделей учасників освітнього процесу. Вони визначають, які людські та суспільні цінності важливі для школи. Наприклад, безпека та комфорт дитини. Тоді в процесі реалізації стратегії треба створити безпечне та комфортне середовище, побудувати довірливі взаємини між учнями, вчителями та адміністрацією школи.
  • Місія школи. Місія дає відповідь на запитання, чому заклад існує, яка мета його діяльності та для кого здійснюється освітня діяльність. Вона деталізує статус школи та визначає напрям для визначення цілей роботи закладу. Наприклад, місією школи може бути забезпечення рівного доступу до освіти для всіх дітей.
  • Візія школи. Візія визначає, куди рухається заклад освіти, де він хоче бути. Формулювання візії дає змогу відповісти на запитання, які цілі школа прагне реалізувати у середньостроковій перспективі, на якому рівні хоче бути, чого прагне. Наприклад, створити інклюзивне освітнє середовище, в якому кожна дитина, незалежно від статі, особливих освітніх потреб, соціального статусу чи інших ознак зможе комфортно навчатися.
  • Стратегічні цілі діяльності закладу освіти. Стратегічні цілі визначають, якою має бути школа за кілька років, задають напрями розвитку та фіксують, чого школа прагне досягти.  Стратегічні цілі мають корелюватись із візією, бо їхнє виконання наближає заклад до її досягнення. Для максимальної ефективності цілі мають бути сформовані на основі SMART-критеріїв: бути конкретними, вимірюваними, досяжними, актуальними та обмеженими в часі.
  • Операційні цілі визначають, як заклад буде досягати стратегічних цілей та які кроки для цього треба зробити. В операційних цілях стратегія закладу переходить від загального до конкретного. Наприклад, операційними цілями можуть бути:
    1. розробити прогноз очікуваної кількості дітей з особливими освітніми потребами;
    2. налагодити відносини з інклюзивно-ресурсним центром;
    3. провести адаптацію освітнього простору;
    4. забезпечити необхідну організаційно-методичну підготовку;
    5. розробити необхідні адаптаційні заходи для учнів і батьків;
    6. учителям пройти підвищення кваліфікації за напрямами, які стосуються роботи з дітьми з особливими освітніми потребами.

Працюючи над розробленням стратегії розвитку школи, важливо враховувати реальний стан речей та ресурси закладу.

Інформаційну кампанію створили в межах ініціативи “Система забезпечення якості освіти”, яка впроваджується за проєктом “Супровід урядових реформ в Україні” (SURGe).