Інституційний аудит здійснюється незалежними органами й дає можливість об’єктивно оцінити діяльність закладу освіти.
Інституційний аудит – це комплексна зовнішня перевірка та оцінювання освітніх та управлінських процесів закладу загальної середньої освіти, які повинні забезпечувати його ефективну роботу та сталий розвиток. За останній час підходи до цієї процедури змінились, тож у своєму виступі начальниця відділу роботи з експертами управління Державної служби якості освіти Анжела Стефанишин розповість про те, що сьогодні потрібно знати керівникам закладів освіти та до чого необхідно готуватись у новому навчальному році.
Нормативно-правова база
Основними документами, які регламентують діяльність нормативно-правової бази є Закони України «Про освіту», «Про повну загальну середню освіту», «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», постанова КМУ «Про затвердження критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику від впровадження господарської діяльності у сфері ЗСО» та наказ МОН «Про деякі питання державного нагляду у сфері ЗСО».
Система забезпечення освіти включає 3 складові:
- внутрішня система забезпечення якості у закладах освіти;
- зовнішня система забезпечення якості освіти (інституційний аудит, моніторинг, сертифікація вчителів, акредитація освітніх програм);
- система забезпечення якості в діяльності органів управління, що здійснюють зовнішнє забезпечення якості освіти.
Спікерка звертає увагу на те, що зовнішнє забезпечення неможливе до тих пір, поки ви не розбудуєте внутрішню систему свого закладу.
Інституційний аудит:
- руйнує застарілі стереотипи, що державні органи лише розводять бюрократію, контролюють та карають;
- забезпечує конструктивну співпрацю та постійну комунікацію із закладами освіти, надання допомоги та рекомендацій щодо розбудови й покращення якості освіти;
- є новим форматом співпраці між закладами освіти та державою, що зможе об’єднати суспільство навколо однієї цілі;
- забезпечує створення умов для освітнього розвитку і самореалізації кожної особистості як громадянина країни.
Що передбачає інституційний аудит?
- оцінювання освітніх і управлінських процесів закладу освіти та внутрішньої системи забезпечення якості освіти;
- перевірку дотримання закладом освіти вимог законодавства у сфері освіти.
Вимоги та критерії, за якими здійснюватиметься оцінювання освітніх і управлінських процесів та внутрішньої системи забезпечення якості освіти, викладені у додатку до Порядку проведення інституційного аудиту.
Що будуть оцінювати під час аудиту?
- освітнє середовище (безпечне, комфортне, інклюзивне, мотивуюче до навчання);
- педагогічну діяльність (сучасні освітні технології, компетентнісний підхід, професійний розвиток);
- систему оцінювання учнів (відкрита, об’єктивна, прозора, зрозуміла учням і батькам);
- управлінську діяльність (ефективне планування, довіра і прозорість, людиноцентризм).
Методами збору інформації є опитування, спостереження та вивчення документації. У кінці перевірки за кожним напрямком виставляються певні рівні якості освітньої діяльності.
Анжела Стефанишин зазначає, що плановий аудит відбувається один раз на 10 років, а позаплановий – у тому випадку, якщо за результатами моніторингів встановлено, що заклад має низьку якість освітньої діяльності або ж за ініціативою засновника, керівника, педради, загальних зборів, трудового колективу.
Етапи інституційного аудиту:
- підготовка до проведення перевірки й оцінювання освітніх і управлінських процесів закладу освіти, внутрішньої системи забезпечення якості освіти;
- робота експертної групи у закладі освіти;
- складання документації за результатами проведення інституційного аудиту.
1 етап – підготовчий:
- формування експертної групи;
- оформлення документації;
- заповнення керівником закладу опитувального аркуша;
- попереднє вивчення інформації про заклад.
2 етап – робота експертної групи у закладі:
- представлення керівнику закладу пакету документів;
- надання копії посвідчення (направлення);
- внесення запису до журналу, в якому обліковуються заходи з контролю ЗО;
- надання керівнику закладу анкети оцінювання роботи експертної групи.
3 етап – складання документації за результатами інституційного аудиту:
- розпорядження про усунення порушення вимог законодавства;
- анкета оцінювання роботи експертної групи;
- звіт про проведення інституційного аудиту;
- висновок та рекомендації.
У такий спосіб, інституційний аудит здійснюється незалежними органами та організаціями та дає можливість:
- об’єктивно оцінити діяльність закладу освіти;
- забезпечити дотримання засад державної політики у сфері освіти щодо інституційного відокремлення функцій контролю та функцій забезпечення діяльності закладів освіти.
Рекомендації інституційного аудиту:
- можуть використовуватися усіма закладами загальної середньої освіти незалежно від типів і форм власності;
- охоплюють ключові аспекти основних заходів;
- не є жорсткими приписами та не обмежують автономію закладів освіти.
Для того, щоб дізнатись більше про новий порядок проведення інституційного аудиту закладів загальної середньої освіти переходьте за посиланням та дивіться виступ Анжели Стефанишин на конференції «Тенденції розвитку сучасної освіти: готовність до нового 2021-2022 навчального року» – https://vseosvita.ua/conference/10