Верховна Рада України вдосконалила вимоги до якості навчальної літератури для закладів повної загальної середньої освіти. Відповідний проєкт Закону «Про внесення змін до закону України “Про освіту” щодо вдосконалення науково-методичного забезпечення освіти та якості навчальної літератури» Верховна Рада ухвалила 14 грудня 2021 року.
«Я вже неодноразово наголошував, що питання якості змісту освіти, зокрема створення підручників, є надважливим. Закон надзвичайно важливий, адже він спрямований на підвищення якості навчальної літератури і встановлює чіткі вимоги до підручників, що використовуються у закладах повної загальної середньої освіти, а також на законодавчому рівні встановлює механізми перевірки дотримання цих вимог», – зазначив Міністр освіти і науки Сергій Шкарлет.
Для підготовки законопроєкту до другого читання Комітет ВР з питань освіти, науки та інновацій створив робочу групу, до якої увійшли народні депутати – члени профільного Комітету, народні депутати – автори поправок, представники МОН, Інституту модернізації змісту освіти, Національної академії педагогічних наук України, представники видавництв та книгорозповсюджувачів тощо.
У процесі підготовки законопроєкту до другого читання враховано пропозиції щодо конкретизації та уточнення терміну «підручник», що використовується під час здобуття освіти, зокрема зазначено, що з моменту визначення центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки вимог до електронного додатку до відповідних підручників, такий додаток стане складовою частиною підручника.
Закон також вносить уточнюючі норми щодо повноважень центрального органу виконавчої влади у сфері освіти і науки в частині організації проведення не лише експертизи навчальної літератури, а й проведення її апробації. Так, в процесі наукового і методичного забезпечення освіти відповідні органи виконавчої влади, наукові установи можуть не лише організовувати та здійснювати наукові дослідження, необхідні для формування та реалізації державної політики у сфері освіти, розробляти і впроваджувати інноваційні технології освіти, а й брати участь в удосконаленні освітнього процесу й управління освітою, аналізувати ефективність державної політики у сфері освіти.
Крім того, на законодавчому рівні закріплено, що процедура експертизи навчальної літератури, яка здійснюється на засадах прозорості, доброчесності, фаховості та незалежності експертів, не допускає здійснення експертизи особами, які перебувають в умовах конфлікту інтересів, також на законодавчому рівні заборонено протиправний тиск на осіб, які здійснюють експертизу.