Інклюзивні класи усе частіше стали з’являтися у школах України. Але не так стрімко зростає кількість фахівців, які вміють допомогти усім учням в інклюзивних класах і зробити здобуття знань для них цікавим і творчим процесом.
Ця тема нині є дуже актуальною для педагога-дефектолога і батька дитини з ООП Артема Скорікова. Учора, 30 січня, Артем Борисович поділився із слухачами вебінару власним досвідом роботи у школі.
Мета вебінара: сформувати алгоритм спільних дій фахівців для організації освітнього процесу всіх учнів в інклюзивному класі.
Команди підтримки
- Класна команда підтримки
- Шкільна команда підтримки
- Зовнішня команда підтримки закладу
Усе розпочинається в команді на рівні класу, потім підключаються фахівці шкільної команди, які допомагають більш поглиблено поглянути на проблему, розібрати її.
Команда на рівні класу Початкова школа
- Вчитель
- Асистент вчителя (за потребою)
- Асистент дитини
- Діти з ООП
- Дитячий колектив
- Батьки
З якими викликами стикається дитина, коли вона переходить від садочка до школи? Це нові люди навколо, інший режим і графік, якого необхідно дотримуватися. Батькам необхідно поспілкуватись з адміністрацією закладу освіти, який збирається відвідувати малеча.
Також я раджу батькам не приховувати інформацію про дитину. Фахівцям буде набагато легше з нею працювати, якщо вони знатимуть її вподобання.
Середня і старша школа
- Класний керівник
- Асистент вчителя
- Асистент дитини
- Вчителі з різних предметів
- Діти з ООП
- Дитячий колектив
- Батьки
Спільні дії вчителя і асистента на різних етапах освітнього процесу
Спостереження: на цьому етапі нам потрібно з’ясувати, здібності має дитина з ООП, її сильні сторони, труднощі, емоційний стан під час уроків і перерви, поведінка. Вчитель і асистент разом спілкуються за індивідуальний стиль навчання дитини!
Планування: підготовка навчальних матеріалів, спільні дії фахівців під час уроку, розробка алгоритмів, які допомогають краще зрозуміти і опанувати матеріал, обговорюємо і готуємося до можливих змін у навчальній програмі.
Спільні дії вчителя і асистента на різних етапах освітнього процесу
Навчальний процес: впровадження навчальних стратегій, спільне обговорення результатів роботи класу, разом можна з’ясувати на які результати ми очікуємо і чого нам вдалося досягти, більш детально розглядаємо елементи уроків і виявляємо моменти на які потрібно звернути увагу.
Оцінювання результатів: якщо обидва фахівця обрали вірну навчальну стратегію, підготували дитячий колектив до позитивної взаємодії один з одним, то оцінювання – це не складний етап, але робимо це об’єктивно, а для дитини з ООП акцент робимо на виконанні адаптованої або модифікованої програми з предмету.
Спільні дії вчителя і асистента на різних етапах освітнього процесу
Дисципліна: простими словами пояснюємо дитячому колективу, що ми всі різні і в цьому наша перевага. Просимо допомоги у дітей діяти однаково і спокійно ставитися до проявів незрозумілої поведінки, якщо така є у дітей з особливими освітніми потребами.
Звітність: не забуваємо про професійну етику і конфіденційність, обговорюємо результати навчання, комунікативні навички та соціалізацію дітей з ООП з їх батьками. Знаючи потреби дитини звертаємося до адміністрації з метою обладнання навчального середовища. Разом пишаємося досягненнями дитячого колективу.
Від спільних координованих дій вчителя і асистента в процесі роботи в інклюзивному класі виграють не тільки діти з особливими освітніми потребами, а й усі учні класу. Потрібно чітко розуміти свої ролі і відповідальність і разом йти до досягнення спільної мети.
Скажіть будь ласка, у нас дитина з інвалідністю.Ходимо в школу.Є помічник учителя.Але нам потрібен помічник дитини.оскільки дитина не ходяча, сам себе не обслуговує.У школі сказали, що потрібно оформляти помічника дитини.Де можна це зробити?Совбез?Міська рада?Органи освіти?
Згідно з ч.7 ст. 26 Закону України «Про повну загальну середню освіту» асистентом учня (асистентом дитини) може бути один із батьків, уповноважена ними особа або соціальний працівник.
Мінсоцполітики спільно з Міністерством освіти і науки наразі тільки апробовують проєкт Державного стандарту супроводу під час інклюзивного навчання, згідно з яким структурним підрозділом з питань соціального захисту населення надається соціальна послуга супроводу дитини під час інклюзивного навчання (асистент дитини), у 19 закладах Вінницької, Дніпропетровської та Харківської областей.
Таким чином, наразі асистентом дитини може бути один із батьків або уповноважена ними особа.