Інклюзивна освіта в Україні стрімко розвивається, однак більшість педагогів та керівників закладів освіти досі стикаються із багатьма проблемами: як правильно організувати навчання в інклюзивному класі, створити команду супроводу, які документи необхідні для оформлення тощо.
З цією метою на сайті «Всеосвіти» відбувся онлайнсемінар: «Інклюзивна освіта для дітей
з особливими освітніми потребами в Україні» під час якого обговорювалися питання розвитку інклюзивної освіти.
Публікуємо короткі тези виступів спікерів. Повний запис можна переглянути, перейшовши за посиланням нижче.
Маргарита Чайка, співзасновниця, керівниця, методистка та експертка консалтингової агенції для освітян «Центр компетенцій»
Тема: Організація освітнього процесу в освітніх закладах із інклюзивною формою навчання.
Дитина з ООП – це:
- Учні з особливими освітніми потребами;
- З інвалідністю;
- Внутрішньо переміщені особи;
- Діти-біженці та діти, які потребують додаткового та тимчасового захисту;
- Особи, які здобувають спеціалізовану освіту та/або можуть прискорено опанувати зміст навчальних предметів;
- Учні з особливими мовними освітніми потребами.
Компоненти забезпечення ефективності освітнього процесу:
- Індивідуальна програма розвитку (ІПР);
- Команда супроводу;
- Освітні програми;
- Матеріально-технічне забезпечення;
- Формування ставлення суспільства.
Виступ спікерки: https://youtu.be/OBfr6j40ZHQ?t=255
Тетяна Кухарівська, директорка Комунальної установи «Інклюзивно-ресурсний центр» Радомишльської міської ради
Тема: Встановлення партнерської співпраці між закладами освіти з інклюзивною формою навчання та інклюзивно-ресурсним центром
ІРЦ в Радомишлі відкрився минулого року завдяки міській раді та відділу освіти, молоді та спорту. Як відбувається співпраця із закладами освіти? Щомісяця у визначений час відбувається нарада керівників закладів освіти. Разом з колегами ми розробляємо буклети та пам’ятки, роз’яснюємо інформацію. Також існують різні методичні об’єднання.
Не всі педагоги і керівники закладів освіти позитивно сприйняли появу інклюзії. Щоб якось допомогти їм підготуватися та організувати навчання, був проведений семінар. Освітяни знайомились з тим, як створити команду супроводу, як організувати навчання загалом та інші питання.
Виступ спікерки: https://youtu.be/OBfr6j40ZHQ?t=3014
Наталія Ярмола, завідувачка відділу інклюзивного навчання Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка Національної академії педагогічних наук України, кандидатка педагогічних наук, старша наукова співробітниця
Тема: Організаційно-методичні засади функціонування інклюзивно-ресурсних центрів (ІРЦ)
Алгоритм створення ІРЦ в Україні:
- На сесії місцевої влади приймається рішення «Про створення комунальної установи «Інклюзівно – ресурсний центр», що підпорядковується районному управлінню освіти;
- Наймається проектна організація, яка проектує ІРЦ відповідно до діючих стандартів;
- Проводяться ремонтні роботи та комплектація ІРЦ;
- Затверджується штатний розпис відповідно до визначених стандартів.
ІРЦ:
- є юридичною особою має рахунки в органах Казначейства, самостійний баланс, бланк зі своїм найменуванням, печатку
ІРЦ утворюють з розрахунку один центр не більш як:
- на 7 тис. дітей, які проживають на території ОТГ (району) на 12 тис. дітей, які проживають у місті (районі міста)
Засновниками ІРЦ можуть бути:
- представницькі органи місцевого самоврядування ОТГ районні, міські, районні у містах ради
Засновник розробляє та затверджує установчі документи центру відповідно до:
- вимог законодавства та Положення про ІРЦ
Виступ спікерки: https://youtu.be/OBfr6j40ZHQ?t=6579
Наталія Кравчук, директорка школи I-III ступенів №168 оболонського райну м. Києва, Заслужена працівниця освіти України, Відмінниця освіти України
Тема: «Теоретичне і методичне забезпечення та практичне впровадження інклюзивного навчання в закладах загальної середньої освіти»
Школа № 168 – єдина в Україні, яка в 2004 році отримала від Міністерства освіти і науки та Міжнародної організації освітніх програм компаніїї Інтел в Україні ДИПЛОМ «Кращий навчальний центр програми Intel@Навчання для майбутнього».
2012 році компанією GOOGLE школа № 168 визнана переможцем в розробках проєктів за допомогою ресурсів GOOGLE.
В школі І-ІІІ ступенів № 168 всього 30 класів – з них 25 класів – інклюзивні, в яких навчається 107 учнів з особливими освітніми потребами, переважна кількість з них мають діагноз ДЦП (30% – пересуваються на візочках), 22 учні з РАС, 8 учнів з захворюванням на епілепсію, 87% учнів встають з візка!
Зміни показників рівня навченості учнів з ООП в динаміці на прикладі інклюзивного класу
Виступ спікерки: https://youtu.be/OBfr6j40ZHQ?t=9337