Онлайн-навчання для дітей з ООП – як зробити його доступнішим

“Нова українська школа” публікує рекомендації, на що треба звернути увагу, щоби створити зрозумілий онлайн-курс для дітей з ООП.

Це переклад основних тез із документу “Застосування універсального дизайну для навчання на онлайн-курсах”.

СПЕРШУ ЗМІСТ, ПОТІМ – ДИЗАЙН

Коли починаєте створювати курс, тримайте в голові візію, як усе має закінчитися.

Найперше подумайте про цілі:

  • Що учні мають вивчити за кожну частину модуля?
  • Як організувати урок?
  • Чи буде курс розділено на частини згідно з підручником чи структура буде іншою?
  • Якою б не була структура – можна створити план, який стане основою для створення й дизайну курсу.

Коли урок планується наперед у такий спосіб, потреби учнів можна передбачити, а не реагувати на них у процесі.

Ключове – знати цілі (що учні мають знати на кінець уроку) і визначити альтернативні способи досягнення. Наприклад, можна запропонувати завдання у формі есе замість тесту зі множинним вибором.

ПРОСТА І ПОСЛІДОВНА НАВІГАЦІЯ

  • Коли створюєте контент для онлайн-уроків – зважайте на те, як програма, яка розпізнає текст та озвучує його для дітей із порушеннями зору, буде передавати цей зміст. Такі програми не можуть зчитувати графіку, тому всі ілюстрації повинні мати підписи.
  • Переконайтеся, що учень зможе рухатися сторінкою й перегорнути її без використання мишки. Елементи, які використовують в онлайн-уроках, мають бути доступні з використанням лише клавіатури, бо деяким учням може бути складно керувати мишкою.
  • Сторінки мають бути послідовними, впорядкованими, простими й добре організованими. Мають бути заголовки й підзаголовки, які виділяються не лише кольором (бо деякі учні не можуть їх розрізняти).

ПЛАТФОРМА ДЛЯ НАВЧАННЯ

Здебільшого, платні навчальні системи, такі як Blackboard, Desire2Learn, Moodle, SAKAI, доступні для учнів із різними видами інвалідності. Коли обираєте систему – подивіться опис доступності й перевірте:

  • легкість персоналізації;
  • легкість навігації;
  • допомогу в роботі із системою для вчителів і учнів;
  • інструменти сповіщення, дискусії, функції чату, змісту, функції завдань;
  • легкість ведення журналу;
  • інструменти для тестування.

На що зважати під час вибору:

  • Чи є опція, яка дає змогу учням налаштувати розташування тексту так, як їм зручно?
  • Чи система дає змогу підлаштовувати розмір шрифту і тривалість сеансу?
  • Чи дає можливість ефективно і продуктивно орієнтуватися в курсі, щоб отримувати зміст уроку?

Онлайн-навчання для дітей з ООП – як зробити його доступнішим

Ключове – знати цілі (що учні мають знати на кінець уроку) і визначити альтернативні способи досягнення. Фото: автор – lightkeeper, Depositphotos

ЕТИКЕТ ОНЛАЙН-ДИСКУСІЙ

Багато вчителів використовують дискусії як важливий навчальний інструмент. Тому потрібно навчити вести дискусії.

  • Важливо організовувати теми для обговорення наперед так, щоб учні могли їх відстежувати.
  • А також дати учням вказівку не створювати нову тему, якщо вони не мають нової ідеї. Вони мають додавати відповіді до теми, яку коментують.
  • Якщо з’явилася нова ідея – потрібно створити нову гілку обговорення. Вчителі мають підтримувати послідовність обговорення й пояснювати, чому це важливо.Учні, які мають проблеми із зором використовують програми для озвучення тексту і збільшення екрану. Якщо такий учень бачить нову ідею в дискусії – це може його заплутати.

ШРИФТИ ТА ЇХНІЙ КОЛІР

  • Під час створення онлайн-уроків треба враховувати всіх потенційних учнів і їхню здатність отримати доступ до конкретних сайтів чи розроблених сторінок курсу. Переважно, модні і складні сайти найбільш недоступні й не такі вже й необхідні для навчання.
  • Зважайте на людину, яка не може розрізняти кольори або має численні труднощі в навчанні.
  • Багато кольорів і шрифтів у заголовках і ключових реченнях на сторінці не будуть помітними для таких учнів. Та й може збентежити будь-кого, хто це читає.
  • Переконайтеся, що обраний шрифт легко читається і його розмір можна змінювати без проблем.

ДОСТУПНИЙ ФОРМАТ ДОКУМЕНТІВ

  • Використовуйте доступну графіку та давайте текстові описи до нетекстових елементів.
  • Діаграми та фотографії – важливий навчальний матеріал, якщо їх правильно використовувати.
  • Документи повинні мати прямі та просто структуровані речення, списки, короткі абзаци, добре організований контент та ієрархічні заголовки.
  • Ієрархічні заголовки дуже корисні для всіх учнів, оскільки вони дають когнітивну (пізнавальну) мапу за заздалегідь організованою структурою. Вони полегшують навчання.

ВИКОРИСТАННЯ ЗОБРАЖЕНЬ

Якщо використовуєте модель чи блок-схему, обов’язково додайте текстове пояснення в описовій частині сторінки. Опис зображення працює краще, якщо розміщений перед зображенням.

ВІЗУАЛІЗАЦІЯ АУДІОКОНТЕНТУ

  • Відео із субтитрами – важливі для онлайн-навчання. YouTube – один із найпопулярніших сайтів для пошуку навчальних відео, але там не всі відео мають якісні субтитри, а деякі не мають узагалі. Тому варто шукати навчальні відео й на інших ресурсах. Наприклад, на TED. Безкоштовно створити субтитри для власного відео можна на сайті Amara.

Надія Швадчак, “Нова українська школа”

Титульне фото: автор – yunafoto, Depositphotos

Матеріал підготовлено за підтримки Міжнародного фонду “Відродження”. Позиція Міжнародного фонду “Відродження” може не збігатися з думкою автора.

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *