Добірка вебінарів, курсів та конференцій про інклюзивне навчання від «Всеосвіти».
У 2017 році був прийнятий новий Закон «Про освіту», і з того моменту діти з особливими освітніми потребами отримали право вчитися в будь-якій, навіть не спеціалізованій, школі. За три з половиною роки десятки тисяч дітей з ООП стали учнями загальноосвітніх шкіл, тисячі педагогів пройшли навчання та перепідготовку, сотні шкіл оновили матеріально-технічне забезпечення. Та залишилося і багато нерозв’язаних питань.
У фахових педагогічних колах інклюзію обговорюють часто. Наголошують на необхідності матеріального забезпечення школи, на побудові оптимальної команди супроводу, на професійній розробці ІПР та на інших речах, що так важливі для організації якісного інклюзивного навчання.
На наш погляд, неостаннім є ще один бік інклюзивного навчання – соціальний. Значний вплив має не тільки матеріальна база, але й інтеграція дитини в колектив, спілкування та підтримка.
Саме про ці аспекти ми говоритимемо на онлайн-марафоні «Толерантна освіта – запорука здорового суспільства». Олеся Яскевич, засновниця ГО «Бачити серцем» розкаже про основні принципи взаємодії з людьми з комплексними порушеннями розвитку та про можливості комунікації з ними. Анна Покровська, психологиня ГО «Безпечний світ», розкаже про емпатію та основні складові її формування у здобувачів освіти.
Також ми зробили для вас добірку матеріалів про інклюзію, що можуть стати вам в пригоді у вашій практиці.
Тексти
- Як створювати інклюзивні класи та що робити для цього батькам: рекомендації від МОН.
- Навчальний процес починається зазвичай з дитячого садка. Там має починатися й інклюзія. Ось, наприклад, рекомендації МОН щодо того, як організувати безпечний та доступний навчальний та розвивальний простір, як облаштувати ресурсні кімнати в дошкільній установі.
- Наявність дитини з ООП в класі – це ще не інклюзія. Важливо залучати таку дитину до спілкування та побудови соціальних зв’язків. А для цього варто працювати з усім класом, бо часом діти під стороннім впливом ретранслюють стереотипи про людей з інвалідністю. Саме для цього ГО «Смарт освіта» створила 7 відеороликів, що допоможуть поговорити з дітьми про людей з інвалідністю та розвіяти можливі міфи про них.
- Робота з дітьми з ООП інколи може викликати страх у педагога: як спілкуватися з такою дитиною, як краще пояснювати матеріал, як поводитися в кризових ситуаціях. Керівниця львівського центру Емаус Юлія Бойко поділилася рекомендаціями щодо комунікації та пошуку оптимальних шляхів до дітей з інвалідністю.
- Освітній простір – це не тільки навчальні кабінети, а ще і їдальня, наприклад. Як вчаться діти з діабетом, целіакією, непереносимістю лактози тощо, розказують активісти проєкту «Безглютенове та безлактозне харчування в Україні».
- В інклюзивному класі мають працювати й асистенти вчителя. Ця посада викликає чимало суперечок та питань. Не завжди педагоги чи батьки, які нерідко бувають асистентами, не в змозі самі розібратися з відповідними законодавчими документами. Освітній департамент Луганської ОДА та Луганський обласний ІППО видали посібник для асистентів педагогів. Тут ви знайдете посадові обов’язки та рекомендації з ведення документації.
- Діти з інвалідністю вчаться не лише в початковій школі – вони закінчують школу та здають ЗНО. Як організувати підготовку та саме тестування, читайте в порадах від освітнього омбудсмена.
- А ось приклад успішної інклюзії. Воно й не дивно, директорка школи Наталія Кравчук однією з перших почала впроваджувати інклюзивне навчання. І вона поділилася своїм баченням цього процесу та дала свої поради колегам.
Вебінари
Гарні результати інклюзивного навчання – це злагоджена робота великої кількості людей. Зокрема, вчителя та його асистента. Як зробити цю співпрацю плідною, розказують психологиня Олена Черниш та педагог-дефектолог Артем Скоріков.
Не менш важливими в побудові ефективного інклюзивного навчання є батьки. Вони мають підтримувати дитину, допомагати їй у навчанні та закріплювати те, чого вже досягли педагоги в школі. Як побудувати оптимальну співпрацю педагогів з батьками та як взагалі має працювати команда супроводу, дивіться на вебінарах фахівчині у сфері спеціальної психології та логопедії Маргарити Чайки.
Педагоги в інклюзивних класах мають завжди діяти на випередження ситуації, впевнений Артем Скоріков. Він ділиться своїми практичними порадами щодо організації роботи з дітьми з ООП.
Керівниця інклюзивних проєктів ГО «Бачити серцем» Наталя Гладких розказує, як забезпечити емоційний розвиток дітей з ООП та навіщо це потрібно.
Один з головних елементів адаптації дитини – спілкування. Та трапляються випадки, коли в класі з’являється немовленнєва дитина. Як діяти в такому випадку, розказує Маргарита Чайка. Також педагогиня ділиться порадами щодо організації корекційної роботи з дітьми, які мають тяжкі порушення мовлення.
Експертка також ділиться порадами, як розвивати експресивне та імпресивне мовлення у дітей з інтелектуальними порушеннями.