Інклюзія відкриває можливості для багатьох дітей навчатися у межах своїх можливостей, мати друзів, розвивати свої таланти тощо. У вебінарі директорка комунальної установи «Бердичівський інклюзивно-ресурсний центр» Бердичівської міської ради Людмила Верещак ознайомить педагогів з основними проявами РАС та інструментами психолого-педагогічної адаптації/модифікації: освітнього середовища, оцінювання, навчальних матеріалів.
Що таке «розлади аутистичного спектра»?
- Стан, який виникає внаслідок порушення розвитку головного мозку і характеризується вродженим та всебічним дефіцитом соціальної взаємодії та спілкування.
- Розлад психологічного розвитку, який характеризується порушеннями у сферах соціального розвитку, розвитку мовлення, здатності спілкуватися, а також стереотипною, обмеженою поведінкою.
- Спектр психологічних характеристик, що описують широке коло аномальної поведінки та труднощів у соціальній взаємодії й комунікаціях, а також жорстко обмежених інтересів і часто повторюваних поведінкових актів.
РАС як категорія ООП
Коли дитина з аутизмом як медичним діагнозом приходить до інклюзивно-ресурсного центру для проведення комплексної оцінки розвитку, щоб надалі визначити свій індивідуальний шлях та отримати рекомендації у навчанні, фахівці ІРЦ можуть розглядати її з різних сторін та по-різному рекомендувати її корекційну складову.
Можливі категорії ООП:
- ЗПР (діти, які мають великий потенціал до навчання);
- інтелектуальні порушення;
- розлади спектру аутизму;
- складні комбіновані порушення.
Основні прояви РАС
Соціальна комунікація:
- у спілкуванні обмежене використання жестів і міміки;
- розвиток мовлення не відповідає віку;
- не реагує на прості вказівки та звертання до неї.
Соціальна взаємодія:
- не наслідує ігри інших дітей, поведінку батьків;
- не виявляє зацікавлення до гри з однолітками;
- рідко встановлює зоровий контакт.
Повторювана діяльність:
- має обмежене коло уподобань, наприклад, грається лише одним предметом, викладає у ряд предмети (незвичні);
- механічно повторює почуті слова багаторазово;
- має стереотипні рухи, наприклад, клацає пальцями, крутить головою, погойдується.
Особливості сприймання:
- боїться різких звуків, часто затуляє у процесі долонями очі, вуха;
- не хоче, щоб її торкалися, обіймали, гладили по голові.
Індивідуальна освітня траєкторія особи з РАС
Від усіх попередніх факторів залежить індивідуальна освітня траєкторія особи з РАС. Основними її моментами є:
- комплексна оцінка розвитку в ІРЦ;
- визначення освітніх потреб (труднощів)/рівня підтримки у закладі освіти;
- організація інклюзивної форми навчання у ЗО;
- створення команди супроводу;
- збір інформації/поведінка, звички, способи навчання, ритуали, способи комунікації;
- спостереження/контактність, адаптаційні можливості, потреби в усамітненні, реакції на звуки, темп працездатності, можливість працювати у парі, інтереси, емоційний стан.
Постановка правильних цілей для дитини з РАС
Зокрема, порушення спостерігаються у трьох сферах: комунікація, соціальна взаємодія та поведінка.
Комунікація
- Запитання (запитує про предмети, діяльність, дії; запитує про допомогу, коли у цьому є потреба, правильно використовує займенники у запитаннях).
- Називання предметів (називає предмети, діяльність, дії; вірно використовує прийменники; називає емоції).
- Сприймання (розпізнає предмети, діяльність, дії; розпізнає прийменники, прикметники; виконує інструкції).
- Привітання (говорить «Привіт», коли вітається з іншими; підходить до іншої людини, щоб привітатися).
- Невербальні засоби (є зоровий контакт; показує на предмет, що зацікавив).
- Вплив суб’єктів спілкування один на одного (підтримує розмову; змінює тему розмови, коли партнер її змінює; закінчує розмову вчасно).
Соціальна взаємодія
- Спільна увага та навички взаємодії (відповідно використовує зоровий контакт; використовує міміку відповідно до контексту ситуації/розмови).
- Соціальна гра (сидить поруч з іншими дітьми під час уроку/заняття/гри; копіює поведінку інших дітей).
- Усвідомлення (розуміє базові соціальні пози та жести).
- Дружба (просить дозволу, щоб взяти чию-небудь річ; ділиться предметами з іншими).
- Соціальне включення та розв’язання проблем (звертається за допомогою для розв’язання соціальних проблем за необхідності).
Поведінка/інтереси/діяльність
- Стереотипна поведінка (утримується від стереотипної поведінки; справляється з неочікуваними змінами сенсорних подразників).
- Гнучкість у змінах режиму (справляється з запланованими та регулярно очікуваними завдання у графіку, з незначними несподіваними змінами у житті).
- Нав’язливі думки й поведінка (відстежує нав’язливу поведінку; робить продуктивну діяльність замість нав’язливої поведінки).
Напрямки корекційно-розвиткових занять
Для дітей з різними порушеннями мають підбиратись різні корекційно-розвиткові заняття. Вони містять:
- корекцію розвитку, розвиток мовлення;
- СПО, ритміка;
- альтернативну комунікацію, ритміку, розвиток мовлення/СПО;
- кінезотерапію, анімалотерапію, арттерапію;
- працетерапію, ерготерапія, Монтессорі-терапію.
Організація діяльності у закладі освіти
Психолого-педагогічна адаптація.
- Гнучкий розклад.
- Візуалізація: режим дня/розклад/навчальні матеріали.
- Збільшення часу на виконання завдань.
Освітнє середовище.
- Збіднене середовище.
- Місце для усамітнення.
- Ресурсна кімната.
Корекційне обладнання.
- Обтяжений жилет/ковдра/нарукавники.
- Підвісні конструкції (гойдалки).
- Балансири.
- Пісочниці.
Комунікація.
- Поінформованість.
- Спостереження.
- Комплексний підхід.
-
Системний супровід.