Читання та письмо – навички, які формуються у дітей в початковій школі, а в умовах сьогодення ще у дошкільний період. Втім, як бути та що робити, коли на початку навчання у школі вчитель і батьки помічають, що дитина відчуває труднощі в опануванні навичок читання та грамотного письма?
У вебінарі дефектологиня, практична психологиня, вчителька початкових класів Тетяна Здравчева надасть знання щодо застосування поданого дидактичного матеріалу у професійній діяльності та покаже прийоми якісного використання дидактичного матеріалу, який має на меті корекцію проявів дислексії у дітей молодшого шкільного віку.
Дислексія – це нейробіологічний розлад, який характеризується тим, що у дитини не формується або дуже повільно формується навичка читання. Досить часто вона йде нога в ногу з дисграфією (розлад письма, під час якого дитина пропускає букви, замінює їх).
Наразі є інформація, що однією з причин дислексії може бути спадковість, яка часто є вторинним ефектом, тобто розвивається на фоні основного розладу.
Якою може бути дислексія?
- Фонематична (дитині важко виділити фонему у слові).
- Семантична (дитині важко зрозуміти прочитане слово).
- Граматична (дитина плутає букви, пропускає їх, не вживає прийменників, вживає неправильні роди).
- Аутична (дитина плутає візуально схожі букви).
- Мнестична (дитині дуже важко візуально запам’ятати символ ті зіставити його з відповідним звуком).
Ознаки дислексії
- Дитина важко запам’ятовує букви.
- Дитині важко даються навички письма.
- У дитини слабо розвинена дрібна та велика моторика.
- Дитина плутає просторові поняття (ліворуч/праворуч, вгору/вниз).
- Дитина неправильно вживає прийменники, плутає частини мови, неправильно вживає роди.
- Дитині важко сприймати багаторівневі інструкції.
- Дитина погано орієнтується на площині (стовпчик/рядок).
- Дитині важко оформити свою думку зв’язним мовленням.
Ознаки дислексії не можна сприймати окремо, а лише виключно у комплексі, провівши детальний аналіз поведінки дитини та виокремивши все, що може насторожувати та вказувати на дислексію. Крім того, всі ці ознаки обов’язково мають бути системними. Дислексія потребує систематичної, цілеспрямованої корекції, яка відбувається на всіх когнітивних напрямках.
Вправи для подолання дислексії
Переплутані лінії
Зліва на аркуші паперу малюємо букви, а справа – цифри, до яких дитина має очима дійти за лініями. Якщо дитина погано сприймає букви та цифри, то їх можна замінити символами.
Переплутані картинки
На картинках зображені різні несуттєві предмети, лінії, фігури. Дитині потрібно знайти серед цього всього букви та назвати їх. Якщо у класі є дитина з дислексією, то такі завдання також можна виконувати з класом, адже ця вправа буде цікава для всіх дітей.
Робота з таблицями
Дітям з дислексією важко сприймати інформацію з таблиць. Тож під час роботи з такими завданнями, насамперед слід вивчити поняття «ліворуч-праворуч», «вгору-вниз».
Можна, наприклад, використовувати аркуш з картинками тварин, на якому дитина має показати, які картинки знаходяться ліворуч/праворуч/вгорі/внизу. Згодом дитина може називати конкретно розташування всіх предметів: «Ведмедик знаходиться у правому верхньому куті».
Упізнати букву
Можна запропонувати дитині гру, в якій їй треба впізнати букву, що буде захована за певними фігурами або посмугована. Якщо буква схована за кружечками чи смужками, варто звернути увагу на те, щоб діти могли цю букву візуально впізнати за основними елементами.
Виділити частини з цілого
Завдання полягає в тому, що певний предмет на картинці потрібно розділити на частини. Варто звернути увагу на те, щоб більшість частин були добре відомі дитині. Наприклад: лялька = голова, тулуб, руки, ноги; рослина = ягода, квітка, листочки, стебло, корінь.
Частина та ціле
У цій грі дитина має запам’ятати послідовність подій від початку до кінця. Тобто слід побудувати логічний ряд від найменшої деталі до найбільшої.
Дзеркальні квадрати
Педагог викладає візерунок, а потім просить дитину відтворити його у дзеркальному зображенні. Це завдання допомагає синхронізувати ліву та праву півкулі.
Озеро з качками
Дитині потрібно покласти в озеро качку з буквою та назвати її. Суть в тому, щоб всі букви були написані різним шрифтом. Вони можуть бути прописними, друкованими та різного розміру.
Спікерка звертає увагу на те, що усі діти з дислексією різні й варто налаштовувати батьків на те, що робота з корекцією дислексії повинна обов’язково мати продовження і вдома. Якщо корекцію розвиватимуть і під час навчання, і в повсякденному житті, то це буде великим плюсом для дитини та допомогою для педагога.