Корекційна робота під час дислексії у дітей молодшого шкільного віку: практичні вправи та корисні поради


vseosvita.ua

Ігри, завдання та прийоми, що допоможуть підвищити успішність навчання молодших школярів з дислексією.

Дислектичний синдром проявляється широкими різновидами симптомів. Для педагога важливо не лише знати прояви дислексії, а й уміти правильно вибудовувати діалог з дитиною, щоб створити комфортний психологічний клімат для подальшої успішної корекційної роботи.

У вебінарі дефектологиня, практична психологиня, вчителька початкових класів Тетяна Здравчева покаже прийоми якісного використання дидактичного матеріалу, що має на меті корекцію проявів дислексії у дітей молодшого шкільного віку.

ЩО ВАРТО ЗНАТИ ПРО ДИТИНУ З ДИСЛЕКСІЄЮ?

Дитина у школі порівнює себе з однолітками, починає розуміти, що в неї є певні проблеми. Ті негативні емоції, які вона відчуває, мають величезний вплив на її розвиток, і можуть так само його гальмувати на шляху до досягнення успіху у навчанні.

Читання для дитини з дислексією – це ніби постійна боротьба з символами, яка викликає стан дезорієнтації. У результаті дислексик так призвичаюється до нього, що сприймає це як норму.

ОЗНАКИ ДИСЛЕКСІЇ

  • Мислення образами.

Коли нормотипова дитина читає текст, то слова викликають у неї певні образи, і ті своєю чергою складаються у думку. Дислексики ж мислять образами, тож у них може бути слабо розвинутий внутрішній монолог. Кожне слово для такої дитини має окремий образ, і дуже часто, коли вона прочитала речення, їй важко скласти усі ці образи в одну думку. Особливі проблеми відчуваються з прийменниками. Саме тут розпочинається стан дезорієнтації, і задача педагога – навчити дитину концентруватись на читанні та контролювати цей стан.

  • Дезорієнтованість у часі. Таким дітям важко прослідкувати час, орієнтуватись у порах року.
  • Розлади у рахунку. Дитина дезорієнтована в часі та просторі, а математика – це чиста логіка. Як пояснює спікерка, коли дитина навчиться усвідомлювати послідовність подій, їй стане набагато легше рахувати.
  • Дисграфія. Дитині буває важко написати слово або літеру на площині, адже у неї можуть бути свої образи певних літер.

ЩО МОЖЕ ДОПОМОГТИ?

Схеми

Ми можемо представити дитині прийменники у схемах, які можна знайти у вільному доступі. Не всі діти можуть зорієнтуватись, що означає така схема, тому спікерка радить демонструвати розміщення предметів у просторі та озвучувати усе, що ви робите. Так ми зможемо зафіксувати образ певного прийменника у дитини.

Пірамідки

У всіх пірамідки асоціюються з дитинством, з чимось дуже примітивним. Якщо дитині важко рахувати, розуміти послідовність, то робота з таким предметом буде дуже корисною. Якщо дати дитині завдання скласти обернену піраміду або вишикувати логічний ряд від найбільшої деталі до найменшої, то може статись таке, що вона не зрозуміє завдання. Тому не варто боятись повернутись до банальної дитячої пірамідки, адже вона вам покаже, де у дитини є пробіл.

Олівці

Можна попросити дитину розкласти олівці від найдовшого до найкоротшого.

Ланцюжки розгортання подій

Можемо попросити дитину вишикувати у логічний ряд картинки з різною кількістю ліній та цифри поряд з ними.

Після цього можна давати картинки з зображенням послідовного розгортання подій, де потрібно визначити, що стало причиною, як відбувались події та чим все скінчилось. Проте спікерка зазначає, що зазвичай такі завдання для дітей з дислексією на початку даються досить важко.

Крім того, можна вчити дитину рахувати та відстежувати послідовність за допомогою маленьких картинок, які потрібно вишукувати у правильному порядку, а потім розібрати у зворотному. Маленький розмір картинок потрібен, тому що дітям з дислексією важко звертати увагу на деталі.

Робота з орієнтацією в просторі

Дітям з дислексією важко впоратись зі схемами та орієнтуватись на площині.

Можна використовувати аналог гри «Морський бій», де зверху буде ряд літер, а збоку – цифр, у такий спосіб вчити дитину орієнтуватись координатами. Коли учень з’єднає літеру та цифру, чіпляється відповідна картинка на перетині цих символів.

Робота з написанням літер

Якщо ви бачите, що дитині важко писати літери, то можна прописувати ці букви у кінетичному піску чи манній крупі одним пальчиком або кількома. У процесі такої роботи залучаються всі сенсори та добре відпрацьовується орієнтування у просторі та написання літер.

Загальні поради

  • Тримайте зв’язок з батьками, пояснюйте, що таке «синдром дислексії».
  • Хваліть дитину за конкретні досягнення та завжди кажіть, за що саме.
  • Розвивайте дрібну моторику.

Щоб дізнатись більше про корекційну роботу при дислексії у дітей молодшого шкільного віку, переходьте за посиланням та дивіться вебінар Тетяни Здравчевої: