Як ваші учні запам’ятовують великі обсяги інформації, що валиться на них буквально кожен день? Певні, що більшість з них просто намагаються зазубрити параграф, перечитуючи його по декілька разів. Це найпростіший, але разом з тим далеко не найефективніший спосіб запам’ятати навчальний матеріал.
Ми вже говорили про цікаві та, що головне, дієві методики запам’ятовування. Але насправді їх безліч, отже, і можливості вчителя по-справжньому широкі!
Як запам’ятовувати числа?
Не є таємницею той факт, що різні числа та дати не так вже добре відкладаються у пам’яті. Проте є способи, які можуть допомогти школярам. І це зовсім не складно.
1. Створити образ
Навіть у випадку з числами можна створити певні асоціації, які полегшать запам’ятовування. Спробуйте разом з учнями дібрати до кожної цифри яскравий образ. Наприклад, 0 може бути дзеркалом, 1 – жирафом, а 2 – лебедем, 3 – змією тощо. Таким чином запам’ятовувати певну послідовність цифр буде значно легше. Наприклад, історичну дату 22.02.1919 (День соборності України) можна уявляти як двох лебедів, що дивляться у дзеркало, яке тримає третій лебідь. А у черзі стоять жираф і лінивець, а за ними ще пара з жирафа та лінивця. Головне – придумати цікаві асоціації з кожною цифрою. І у кожного вони можуть бути свої.
2. Розкласти по полицях
Чудовий варіант для запам’ятовування історичних дат. Запропонуйте учням уявити, що їхня пам’ять – це величезна картотека (бібліотека, письмовий стіл з безліччю шухляд тощо). Кожну дату, яку треба запам’ятати, необхідно розмістити на окремій полиці, додавши до неї коротеньке пояснення. За необхідності потрібну дату треба просто взяти з полиці.
3. Знайти літеру
До кожної цифри можна дібрати власний код з літер. Найчастіше береться цифра та перша літера її назви за принципом: 0 – н, 1 – о, 2 – д тощо. Потім, під час запам’ятовування, треба придумати слова, які починаються з певних літер. Виходить смішно? Нічого, наш мозок краще реагує якраз на веселі та навіть безглузді фрази.
Для прикладу можна взяти дату народження Тараса Шевченка: 9.03.1814. Добираємо літери: д, н, т, о, в, о, ч. З їх допомогою можна скласти таке речення: «День народження Тараса: одноголосно вирішуємо обдарувати часником».
Як запам’товувати іноземні слова?
Вчителі іноземних мов добре знають, що без знання лексики далеко не підеш. Однак далеко не всім учням вдається добре запам’ятовувати слова, ще й у великому обсязі. Що ж робити? Ні, змушувати учнів читати перед сном словник, як це робили педагоги колись давно, не треба. І ховати книжку під подушку, сподіваючись на диво, також не варто. Є більш цікаві та дієві варіанти.
1. Використовуємо картки
Можна або самостійно нарізати велику кількість різнокольорових квадратних аркушиків, або придбати папір для нотаток. З одного боку такої картки пишемо слово, з іншої – його переклад. Звісно, слів у англійській, чи будь-якій іншій мові багато, і зробити стільки карток все одно не вийде. Тому краще під час вивчення кожної нової теми виписувати на картки найскладніші слова. Невеликі картки зручно носити з собою та періодично передивлятися. Також ці картки можна закріпити на предметах меблів – так чи інакше, а слова будуть періодично потрапляти на очі. Не треба нічого заучувати! Все вийде саме собою.
2. Групування
Поясніть учням просте правило: найгірше, що вони можуть зробити, це вчити нову лексику безсистемно. Слова найкраще запам’ятовуються тоді, коли вони об’єднані у певні групи. Можна скористатися особливою властивістю мозку: він добре запам’ятовує протилежні значення, тому краще вивчати слова парами антонімів, наприклад angry/happy.
3. Створюємо історію
Запропонуйте учням взяти перелік слів, які вони мають вивчити, та створити з їх допомогою невеличку історію, хай навіть і не дуже логічну. Такий підхід дозволить не тільки швидко вивчити необхідні слова, а ще й допоможе непогано провести час.
Як запам’ятовувати тексти?
Якщо текст цікавий та нескладний, то він і так непогано відкладеться у пам’яті. А от якщо він не викликає великого захоплення, то це може стати проблемою.
1. Метод піктограм
Цей метод найбільше сподобається учням, які належать до так званого візуального типу, але й іншим він також буде дуже цікавий. Щоб запам’ятати прозовий чи віршований текст за допомогою цього методу, треба:
- виділити ключові слова чи короткі основні фрази;
- до кожного слова малюється піктограма (малюнки не мають бути шедеврами, але вони мають бути якось пов’язані з ключовим словом);
- закрити текст та спробувати відтворити його, маючи перед очима лише піктограми.
2. Візуалізація
Оптимальний варіант для використовування на уроках літератури чи історії. Запропонуйте учням під час читання тексту не просто пробігтися очима по рядках, а яскраво уявляти всі події. Герої постають у незвичних чи навіть комічних образах? Чудово, так вони запам’ятаються ще краще!
3. Повторювання
Звичне повторювання може бути ефективним, але лише у випадку правильної його організації. Звичайне багаторазове відтворення інформації не є таким ефективним, як повторювання, що певним чином розподілене у часі. Тут у пригоді стане методика Еббінгауза, відомого німецького психолога, який ще у XIX сторіччі встановив, що процес запом’ятовування не є однорідним. Отже, якщо без повторювання ніяк, то запропонуйте учням не просто час від час перечитувати підручник, а робити це за певним алгоритмом:
- перше повторення – відразу після прочитання;
- друге повторення – через 20 хвилин після першого;
- третє повторення – через 8 годин після другого;
- четверте повторення – через 24 години після третього.
Поясніть учням, що якщо вони зможуть організувати роботу саме таким чином, то точно зуміють запам’ятати необхідну інформацію якраз до наступного до уроку. А от щоб вивчене не забулося дійсно довго, то потрібно повторити все ще два рази: через 2-3 тижні, а потім через 2-3 місяці.
Якщо комусь з ваших учнів не підійшла обрана методика запам’ятовування, не засмучуйтесь. Всі люди різні, а мнемотичних прийомів дуже багато, отже, кожен неодмінно знайде свій, а ми зі свого боку невдовзі обов’язково поділимося новими корисними знахідками. Експерементуйте!