«Як навчити учнів відрізняти фейки від правди?» – урок з медіаграмотності для українських шкіл

vseosvita.ua

Заняття спрямовані на те, щоб розвинути в школярів уміння ідентифікувати фейки та протистояти їхнім негативним впливам.

ЮНІСЕФ, ГО «Смарт освіта» спільно з вчителькою-методисткою Мариною Дашко розробили урок з медіаграмотності для учнів 7–11 класів під назвою «Як навчити учнів відрізняти фейки від правди?».

Урок створений на основі навчального серіалу BreaktheFake, а заняття спрямовані на розвиток уміння ідентифікувати фейки та протистояти їхнім негативним впливам.

Усі завдання поділено на 3 заняття по 45 хвилин кожне. Важливо, що під час проведення такого уроку вчителі можуть самостійно визначати, які завдання і в якій кількості застосовувати на одному чи кількох уроках.

Рекомендації для вчителів перед проведенням уроку медіаграмотності

  • На виховній годині, за тиждень до заняття з медіаграмотності, потрібно сформувати три групи по 3–6 дітей, які отримають випереджальні завдання. Під час формування груп необхідно враховувати зацікавлення дітей, взаємини у класі тощо.
  • Діти всіх груп під час виконання завдань покращуватимуть навички з  медіаграмотності, але кожна група розглядатиме окремі аспекти: «Конспірологія, фейки та емоційний вплив», «Фото- / відеофейки», «Експерти та псевдоексперти». На виконання завдання учні першої групи матимуть один тиждень, другої – два, третьої – три. Це спрямовано на те, щоб діти кожної групи навчали однокласників того, чого навчилися самі.
  • Завдання для груп педагоги можуть розмістити на Google Диску та надати учням доступ до них. Доступ до відеороликів варто надати всім дітям класу, а не лише тим, хто виконуватиме завдання, оскільки учні за власним бажанням зможуть переглянути їх у будь-який час.
  • Під час роботи груп вчителі консультують дітей, а за потреби надають допомогу у виконанні випереджальних завдань, забезпечують морально-психологічний комфорт усередині груп.

Приклади випереджальних завдань:

Переглянути 3 відео: про фейки, конспірологію та емоційний вплив фейків.

Учням 7-9 класів треба надати пам’ятку «Як зловити фейк?». Визначити, якою може бути небезпека через поширення фейків, що були запропоновані для аналізу гостям Нікіти Добриніна. Звернути увагу на лайфхаки, які допоможуть відрізнити правду від неправдивої інформації.

Учням 10-11 класів на основі отриманої інформації з відео скласти пам’ятку «Як розпізнати фейк?». Презентувати роботу однокласникам.