Зовнішнє незалежне оцінювання відіграє велику роль у житті людини, тому що воно відкриває двері до подальшої (вищої) освіти, надає більше можливостей у пошуках роботи або зміні місця проживання. Всі організації керуються результатами тестування та рівнем сертифікації кандидатів. Під час вебінара викладачка Києво-Могилянського колегіуму Олена Тарасова ознайомить учасників з вимогами, особливостями та умовами проведення ЗНО-2022, а також методами й технологіями, необхідними викладачам у роботі з учнями під час підготовки їх до #ЗНО.
Вимоги, особливості та умови проведення ЗНО-2022
Програма ЗНО з англійської мови містить вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учасників, а також конкретизує, що повинен знати та вміти випускник #ЗЗСО у межах визначених тематичних розділів.
Компоненти успіху на ЗНО
- Чітке уявлення знань, умінь і навичок, що перевірятимуться на іспиті й розуміння критеріїв оцінювання.
- Вміле використання стратегій, підходів та способів розв’язання задач та виконання завдань.
- Різноманітний і багатий підбір завдань та їх форматів для всіх видів мовленнєвої діяльності для підготовки.
- Правильний тайм-менеджмент – вміння чітко розподіляти час на виконання завдань. Знання алгоритму виконання завдань.
- Відпрацьовані навички перевірки письмового завдання.
- Використання лайфхаків і порад тих, хто вже пройшов іспит.
- Професіонал-керівник (учитель), досвідчений посередник в освітньому процесі.
- Наполеглива і постійна робота учня протягом всього періоду навчання.
Як отримати максимальну кількість балів з читання?
Для успішної роботи з інформацією та правильного виконання завдань з читання потрібно:
- опанувати стратегії читання (skimming, scanning і careful reading);
- мати чітке уявлення, з чого складається загальне розуміння інформації, тобто, його складові/subskills;
- володіти розвинутим лексичним запасом;
- удосконалювати й розвивати навички критичного мислення;
- вміти працювати з різними форматами текстів, уявляти алгоритм виконання завдання.
Стратегії читання
Для того, аби навчитись виділяти потрібно інформацію з прочитаного, чітко розуміти, що має на увазі автор, слід знати способи здобуття інформації або певні стратегії читання та виконання завдання.
Skimming – ознайомлювальне читання (швидкий перегляд), це розуміння «суті» або основної ідеї.
Scanning – швидке читання тексту для пошуку конкретної інформації з усього тексту – значення окремих слів, частин речень та самих речень, що складаються в текст.
Careful reading (повільне, ретельне читання) для отримання докладної інформації з усього тексту – значення окремих слів, частин речень та самих речень, що складаються в текст.
Навички критичного мислення
Дуже важливим компонентом адекватного розуміння інформації є навички критичного мислення, до яких належить вміння:
- аналізувати;
- узагальнювати;
- обґрунтовувати або аргументувати;
- порівнювати та категоризувати;
- створювати асоціації;
- класифікувати й категоризувати;
- робити висновки;
- заходити характерні ознаки;
- оцінювати.
Як отримати високі бали з аудіювання?
Аудіювання та читання – рецептивні види мовленнєвої діяльності (сприйняття, розуміння та переробка інформації). Під час аудіювання – через слуховий канал, під час читання – через зоровий.
Увагу варто зосередити на:
- розвитку навичок критичного мислення;
- необхідності мати уявлення про загальне розуміння та його складові;
- володінні достатнім лексичним запасом;
- вмінні як асоціювати звуки, а через них значення та форму слова;
- здатності ідентифікувати звуки;
- розрізняти інтонації, ритм, наголос і мелодику.
Корисні лайфхаки
1.Перед трансляцією уважно прочитати завдання.
2. Під час прослуховування робити нотатки.
3. Зосереджувати увагу на інформації, що запитується в завданні.
4.Вчитися відсортовувати лише ту інформацію, про яку запитують у завданні, не вибирати ту або іншу відповідь, тільки почувши якесь ключове слово.
5. Під час другого слухання тексту, сконцентрувати увагу на питаннях, в яких учень має сумнів.
6. Не концентруватись на невдачі, якщо щось не почули, а слухати далі.
Частина «Використання мови» /Use of English
Це завдання напряму пов’язане з практичним використанням мови. Завдяки такому завданню перевіряють знання:
- словосполучень;
- фразових дієслів;
- вживання прийменників з різними частинами мови;
- правильне використання синонімів.
Спікерка радить вивчати словосполучення та різні фрази з учнями саме у контексті різних ситуацій та запам’ятовувати їх мовними блоками.
Частина «Письмо»/Writing
Формат завдання – особистий лист.
Мета завдання – виявити майстерність спілкування на письмі за певними темами, продемонструвавши засвоєні граматичні навички та словниковий запас та вміння організовувати власні думки на письмі.
Для успішного виконання завдання варто:
- знати критерії оцінювання;
- мати уявлення, які вміння перевіряються;
- володіти розвинутою лексикою, набором висловлювань-шаблонів, вміти використовувати синонімічні ряди;
- не робити грубих граматичних помилок;
- розвинути і закріпити навички перевірки.
Критерії оцінювання
Важливо пояснювати дітям критерії оцінювання, адже учень може добре писати, але водночас не розумітиме за якими принципами оцінюють завдання на іспиті.
- а1, а2, а4: розкриття умов завдання;
- b1: зв’язність і логіка;
- b2: відповідність формату завдання;
- с: використання лексики (лексична наповнюваність, володіння лексичним матеріалом);
- d: використання граматики (морфологія, синтаксис, орфографія).
Для того, щоб дізнатись більше про підготовку до ЗНО з англійської мови переходьте за посиланням та дивіться вебінар Олени Тарасової: