Організація роботи з дітьми з особливими освітніми потребами у закладах освіти

vseosvita.ua

Інклюзивне навчання, яке ми сьогодні впроваджуємо в Україні, ґрунтується на дослідженнях досвіду європейських країн, і що більше ми занурюємось у цю тему, то більше з’являється запитань. Саме тому ми вирішили провести вебінар у форматі «Питання-відповідь», на якому психологиня Олена Черниш допоможе нам розібратись з тим, як саме організовувати інклюзивне навчання та відповість на найпоширеніші запитання, пов’язані з роботою з дітьми з ООП.Як організовується інклюзивне навчання?

Коли у класі з’являється дитина, яка потребує організації інклюзивного середовища, батьки насамперед мають подати заявку в інклюзивно-ресурсний центр. Впродовж місяця після того, як поступила заявка, їм мають провести комплексну оцінку. Далі 10 днів готується висновок ІРЦ. З цим висновком батьки приходять у школу або садочок.

Бажано, щоб батьки за 6 місяців попередили заклад освіти, що в них скоро з’явиться така дитина, адже керівнику закладу треба забезпечити інклюзивне навчання.

Після цього створюється група супроводу, яка організовує і впроваджує таке навчання.

Хто до неї входить?

  • Керівник закладу, який забезпечує діяльність всього освітнього процесу.
  • Заступник директора, який керує усім процесом.
  • Всі педагоги, які будуть працювати з цією дитиною.
  • Додаткові спеціалісти, потреба в яких прописана у висновку ІРЦ.
  • Батьки.

Кожен вчитель та додатковий спеціаліст формує свою програму.

Індивідуальний план розвитку

Індивідуальний план розвитку — це документ, в якому прописано, в якій послідовності, з яким навантаженням, в якому темпі дитина буде опановувати знання. На його основі складається розклад для дитини. Там розписуються загальні відомості про дитину, які даються батьками, рекомендації спеціалістів ІРЦ, потреба в адаптації та модифікації освітнього процесу, а також додаткові послуги, які мають бути надані цій дитині.

Індивідуальна програма розвитку міститиме усі необхідні моніторингові дані: спостереження, дослідження, які проводяться для визначення того, як дитина засвоює знання, опановує практичні навички.

Якщо дитина працює в «особливому режимі» (має свій графік та темп засвоєння), то складається й індивідуальний навчальний план.

Значну роль у цьому процесі відіграють батьки. Наприклад, дитині з помірним ступенем інтелектуального порушення може бути рекомендовано як навчання у спеціальному закладі, так в інклюзивному класі – батьки самі вирішують, де дитині буде краще.

Як працювати з дітьми з ООП під час дистанційного навчання?

Мета всіх залучених спеціалістів — підтримати під час дистанційної форми той рівень набутих знань та навичок, який був досягнутий до дистанційного формату. Спікерка радить більше спілкуватись з батьками, та якщо вони не справляються, мають потребу у ваших роз’ясненнях, консультацій, то ви маєте з ними співпрацювати.

Чи має вчитель знати про діагноз дитини?

Вчителі не обов’язково мають знати діагноз дитини. Вони орієнтуються лише на особливості, які проявлені та її можливостях.

Чи має педагог проходити спеціальні курси для роботи з дітьми з ООП?

Всі педагогічні працівники за атестаційний період зобов’язані набрати не менш ніж 150 годин підвищення кваліфікації. 10% з цих годин мають бути присвячені темі навчання дітей з ООП.

Чи відкривають групу з однією інклюзивною дитиною?

Інклюзивний клас відкривається, навіть якщо є лише одна дитина з ООП. У законі про освіту прописано, що якщо батько звернувся з заявою, що в нього дитина з ООП, а в закладі освіти ще не було інклюзивного середовища, керівник закладу зобов’язаний відкрити інклюзивну групу або клас.

Взагалі в інклюзивній групі може бути від 1 до 3 дітей.

Як оцінюється дитина з ООП?

Є окремі критерії оцінювання дитини з ООП. Вони зазначені в індивідуальній програмі розвитку та залежать від висновку ІРЦ та розвитку дитини. Бальне оцінювання вводиться лише у 4-ому класі. У 1-3 класі — лише вербальне оцінювання. Більше інформації про оцінювання можна побачити в додаткових матеріалах.

Чи переходить асистент вчителя з дитиною після 4-го в 5-й клас?

Так, переходить, якщо в нього є бажання.

Як пояснити батькам, що асистент вчителя та асистент дитини мають різні обов’язки?

Це зовсім різні посади. Асистент вчителя — це педагогічний працівник, а асистент учня не є таким працівником. Він взагалі не наймається на роботу у школу. Керівник закладу просто може дати йому дозвіл супроводжувати учня під час освітнього процесу.

Інклюзія є виключно позитивним процесом, адже дітям з ООП надзвичайно важлива соціалізація. Якщо її немає, то виходячи в доросле життя, вони не мають змоги налагоджувати контакт з навколишнім світом.

Як зазначає спікерка, інклюзивне навчання потрібне не лише дітям з ООП. Воно потрібно, можливо, навіть більше тим дітям, які поряд з ними, аби ще зі школи ми будували толерантне суспільство, яке з розумінням ставиться до людей з будь-якими особливостями.


Для того, щоб дізнатись більше про організацію роботи з дітьми з особливими освітніми потребами у закладах освіти переходьте за посиланням та дивіться весь вебінар Олени Черниш — https://vseosvita.ua/webinar/organizacia-roboti-z-ditmi-z-osoblivimi-osvitnimi-potrebami-u-zakladah-osviti-335.html