Значна кількість запитів, що надходять до «Кабінету психолога» на «Всеосвіті» стосуються проблеми налагодження контакту з дітьми з особливими освітніми потребами, їхній адаптації до умов закладу, освітнього процесу та введення дитини у групу однолітків.
У вебінарі психологиня Олена Черниш розгляне умови ефективного мікросередовища, що сприяє адаптації й соціалізації дітей з #ООП у дошкільній групі й класі та запропонує практичні підходи для успішної адаптації дітей з ООП до колективу однолітків.
СОЦІАЛІЗАЦІЯ ТА АДАПТАЦІЯ ДІТЕЙ РІЗНИХ ВІКОВИХ КАТЕГОРІЙ
У дошкільному періоді діти з ООП соціалізуються найлегше. Так, дитина може мати свої особливості, що не дозволяють їй комунікувати з однолітками активно. Проте, зазвичай, поки дорослий не скаже дитині, що вона не є такою, як всі, вона навіть не звертатиме на це увагу.
Якщо у початковій школі вчитель не робить акцент на особливостях дитини, її приймають, однак батьки починають порівнювати дитину з іншими дітьми.
З адаптацією трохи складніше, адже вона передбачає цілий комплекс вмінь, вольових зусиль та певних особистісних компетенцій для того, щоб опанувати новий вид діяльності.
За словами психологині, усі діти з ООП, незважаючи на нозологію, важко адаптуються, і цей період може тривати від 1 року.
Можливі труднощі адаптації:
- комунікація;
- емоційно-вольові особливості;
- нездатність зчитувати соціальний контекст ситуації;
- соціальна наївність;
- поведінкові особливості.
Психологиня зазначає, що засоби та методи мають бути заснованими на індивідуальних підходах до дитини та бути спрямованими на максимальну адаптацію дитини до колективу й колективу до дитини. Тож варто пам’ятати про те, що цей процес є двостороннім.
ЯК ПРАЦЮВАТИ З ДІТЬМИ З ООП?
Важливо спостерігати за напругою дитини: якщо ви бачите, що учень стомлюється – зменшуйте тривалість заняття. Зазвичай, дитина не може концентруватись на чомусь більше ніж 3 хвилини, тож заняття варто організовувати з врахуванням цієї особливості. Також можна самостійно дати дітям у корекційній групі завдання та перевірити стійкість концентрації уваги. За основу тут варто взяти саме ту дитину, в якої буде найкоротша тривалість концентрації.
Спікерка також радить таким дітям поступово входити у заклад освіти для кращої адаптації та налагоджувати якомога кращі стосунки з батьками.
Взагалі, якщо говорити про роботу з особами з особливими потребами, то варто дивитись на таку дитину у перспективі: якою вона вийде у самостійний світ, які знання їй будуть необхідні, адже варто звертати увагу саме на ті компетенції, які їй дадуть можливість жити.
ОСОБЛИВОСТІ ДІТЕЙ У ПЕРІОД АДАПТАЦІЇ ТА СОЦІАЛІЗАЦІЇ. НА ЩО ЗВЕРТАТИ УВАГУ?
- Потреба у контакті з іншими дітьми/дорослими.
- Моторні особливості.
- Поведінкові особливості.
- Мовленнєві особливості.
- Підвищена чутливість до сенсорних стимулів.
- Емоційна холодність.
- Страх змін та новизни.
- Затримка формування навичок самообслуговування.
- Працездатність у дитини може бути нерівномірною.
- Такі діти не витримують труднощів та невдач.
- «Прив’язані» до дорослих.
РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО РОБОТИ З ДІТЬМИ З ООП
- Учні з раннім дитячим аутизмом важко пристосовуються до умов, які постійно змінюються. Саме тому організаційні особливості вдома та у закладі освіти мають бути максимально однаковими.
- Послідовність та постійність у застосуванні вимог та правил, які мають бути максимально простими.
- Інтенсивна корекція у дошкільному віці потрібна постійно.
- Варто показувати схвалення відразу, коли дитина впоралась з діяльністю.
- Неправильна поведінка швидко переростає у звичку.
- Ніколи не показуйте своє невдоволення.
- Варто запроваджувати «ритуали початку дня».
Для того, щоб дізнатись більше про адаптацію і соціалізацію дітей з особливими освітніми потребами в умовах дитячо-учнівського колективу переходьте за посиланням та переглядайте вебінар Олени Черниш.
Зареєструватись на вебінар: https://vseosvita.ua/webinar/adaptacia-i-socializacia-ditej-z-osoblivimi-osvitnimi-potrebami-v-umovah-ditaco-ucnivskogo-kolektivu-426.html