Як працювати з дітьми з особливими освітніми потребами у закладі освіти?
Інклюзивне навчання – система освітніх послуг, що ґрунтується на забезпеченні основного права дитини на освіту та права навчатися за місцем проживання, а також передбачає навчання дитини з особливими освітніми потребами в умовах загальноосвітнього закладу освіти. У вебінарі сурдопедагог, доктор педагогічних наук, старший науковий співробітник Відділу освіти дітей з порушеннями слуху Володимир Шевченко розкрив поняття інклюзії та особливостей навчання дітей з #ООП та розповів про стратегії організації формування ІПР та ІНП для дітей з особливими освітніми потребами.
ЩО ПЕРЕДБАЧАЄ ІНКЛЮЗИВНЕ НАВЧАННЯ?
- Створення позитивної атмосфери.
- Командний підхід.
- Індивідуалізація навчального процесу.
- Адаптація та модифікація.
- Підготовка педагогів.
- Ефективне залучення членів родини.
ЩО ПЕРЕДБАЧАЄ ІНДИВІДУАЛІЗАЦІЯ НАВЧАННЯ?
- Розроблення комплексної програми розвитку дитини з особливими освітніми потребами.
- Надання додаткових послуг та форм підтримки у процесі навчання. В залежності від того, які діти перебувають у класі, потрібно вирішувати, які додаткові послуги потрібні дитині.
- Організація спостереження за динамкою розвитку учня.
ЯК ПРАЦЮВАТИ З ДІТЬМИ З ООП?
Діти з порушеннями інтелекту
Головним завданням у роботі з такими дітьми є формування навичок співпраці на основі емоційного контакту з дорослим та з однолітками. Дитину необхідно навчати певному алгоритму діяльності, виконувати взяти на себе зобов’язання.
Діти з затримкою психічного розвитку
Такі діти за умов цілеспрямованої корекційно-розвиткової роботи можуть вирівнятись та вийти на рівень з однолітками. Розвивати та виховувати їх можна лише через пошук позитивного, що стане опорою для підтримання їхньої віри в себе та розвитку почуття довіри та захищеності. Будь-який активний вид діяльності буде корисний для дитини з ЗПР.
Діти з порушенням зору
Дитина з порушенням зору втрачає адаптаційні можливості до суспільства, тож насамперед її варто привчати саме до того, щоб вона була у колективі та могла повною мірою реалізувати свій потенціал.
Діти з порушенням слуху
Стан слуху кардинально впливає на мовленнєвий та психічний розвиток дитини. Порушення слухового аналізатора насамперед негативно впливає на мовлення, що призводить до загального недорозвинення пізнавальної діяльності. А це водночас є першопричиною виникнення інших відхилень у розвитку особистості. Тут важливу роль відіграє спілкування, а саме інформаційна, емоційна, предметна взаємодія, у процесі якої реалізуються та формуються взаємостосунки.
Діти з порушеннями мовлення
Своєчасна організація корекційного навчання, яка відповідає структурі мовленнєвого порушення, дозволяє скоректувати його й тим самим попередити труднощі під час засвоєння програмного матеріалу.
Діти з порушенням опорно-рухового апарату
За умови організації активної адекватної педагогічної допомоги такі діти можуть засвоювати програму ЗЗСО.
Діти з РАС
Складними для таких дітей є колективні форми роботи (через необхідність взаємодії з однолітками) тому залучати їх можна, але після індивідуальної підготовчої роботи та за умови бажання самої дитини.
ПЛАН РОБОТИ НАД ІНДИВІДУАЛЬНИМ НАВЧАЛЬНИМ ПЛАНОМ
- Установча зустріч членів команди (визначення оптимального складу команди, план проведення комплексного оцінювання сильних сторін та потреб дитини (збір комплексної інформації про дитину)).
- Оцінювання рівня психофізичного розвитку дитини, визначення поточного рівня знань та вмінь різними фахівцями як основи для подальшої організації навчання.
- Організація навчання за індивідуальним навчальним планом. Моніторинг ефективності, внесення коректив.
Комплексне вивчення:
- наявний рівень знань та вмінь дитини, можливості, потреби;
- рівень підготовленості дитини до школи;
- адаптаційний потенціал (які можуть виникати труднощі в адаптації, чи перебувала дитина в колективі тощо);
- особливості розвитку пізнавальних процесів;
- вміння, сильні якості та труднощі, освітні галузі, в яких дитини потребує допомоги;
- інформація щодо впливу порушень розвитку дитини на її здатність до навчання;
- аспекти соціального/емоційного розвитку, в яких дитина потребує допомоги.
ЗАВДАННЯ УЧАСНИКІВ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ
Батьки – надають інформацію про стан здоров’я, розвиток, інтереси, особливості поведінки дитини.
Фахівці – визначають особливості розвитку тих чи інших процесів, функцій.
Педагоги – з’ясовують наявний рівень знань та вмінь, зіставлення вимог програми та можливостей дитини, особливості поведінки, спілкування з ровесниками та дорослими.
Адміністрація – організовує додаткову адміністративну підтримку (розклад, додаткові фахівці тощо).
! Процес оцінювання здійснює команда супроводу, до якої входять вчитель, асистент вчителя, психолог, логопед, соціальний педагог, вчитель-дефектолог, фахівці з інших організацій, а також батьки.
РОЛЬ АСИСТЕНТА ВЧИТЕЛЯ В ОРГАНІЗАЦІЇ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ
- Організаційна (допомагає в організації навчально-виховного процесу в групі/класі з інклюзивним навчанням, надає допомогу дітям в організації робочого місця, допомагає концентрувати увагу, співпрацює з фахівцями, формує учнівське портфоліо разом з вихователем/вчителем).
- Навчально-розвиткова (спільно працює з вихователем/вчителем надає освітні послуги, здійснює соціально-педагогічний супровід дітей, сприяє розвитку дітей, покращенню їхнього психоемоційного стану, стимулює розвиток соціально-активних дітей тощо).
- Діагностична (спільно з групою фахівців вивчає особливості діяльності й розвитку дітей, оцінює разом з вихователем/вчителем досягнення дитини тощо).
МОДЕЛІ СПІВПРАЦІ ВИХОВАТЕЛЯ/ВЧИТЕЛЯ ТА АСИСТЕНТА ВИХОВАТЕЛЯ/ВЧИТЕЛЯ
- Ведення і підтримка.
- Навчання в центрах діяльності.
- Паралельне навчання.
- Альтернативне навчання.
Для того, щоб дізнатись більше про інклюзивне навчання дітей з ООП, переходьте за посиланням та дивіться вебінар Володимира Шевченка:
Журналіст: Фещенко Юлія Вікторівна